Ahad, 6 September 2009

Selsema Babi Lebih Ganas dari Babi




Bencana Selsema babi atau H1N1 merupakan wabak yang sedang merebak dengan begitu pantas sekali. berbagai peringatan dan kempen kesedaran dilaksanakan agar masyarakat peka dan cakna dengan serangan virus baru ini. wak dengar harga ubat / vaksin dan anti bakteria nya agak mahal.Kos rawatannya juga tinggi. Kerajaan sudah reserve jutaan ringgit untuk menghadapi serangan wavak ini.Tapi ramai rakyat yang belum bersedia dengan bencana ini.

Harga topeng yang dulu cuma 40 sen sudah melambung ke 1.00, bahkan ada yang lebih mahal lagi. Bagi rakyuat marhaen macam Wak ini, harga Rm1.00 untuk topeng muka yang hanya dipakai sekali adalah satu lagi duri ikan yang melekat ditenggorokan. Bagi saudagar dan mereka yang terlibat dalam bidang bisnes perawatan kesihatan tentunya rahmat yang bukan sedikit.Wak nak cadangkan kepada pihak kerajaan sekiranya benar topeng ini satu benda yang sangat mustahak kepada pesakit yang disahkan demam, eloklah beri harga subsidi.Sekurang-kurangnya beban sakit tu akan berkurangan bila beban kewangannya berkurangan.Pernah ada jiran Wak yang tidak cukup duit untuk membeli beras, lebih rela makan lempeng pagi,jemput tengahari dan lempeng malam kerana tepung lebih murah.

Wak pernah menghantar seorang peserta kursus Wak yang demam ke Klinik sekitar Bangi. Ditengah malam buta pun masih ramai pesakit yang sedang menunggu giliran.Wak pesan pada diri Wak sendiri supaya sentiasa menjaga kesihatan diri dan yang penting selalu baca doa elak bencana wabak.lagi kerap lagi bagus.wak jarang dengar Pak imam yang baca doa ini walaupun ada Doktor kata virus ini semakin menggila.Lebih Gila dari babi! Eloklah kalau kita yang mulakan dulu.Anda bagaiman?

1 ulasan:

  1. Semalan harga topeng di Mydin 80 sen. tapi kalau beli sekotak hargaya boleh samapi 24 sen!

    BalasPadam