Jumaat, 11 September 2009

Berbuka Gaya Orang Kaya



Mulai tahun ni budaya tazkirah dan majlis ilmu semakin menjadi-jadi. Banyak masjid dan surau yang menganjurkannya terutama selepas atau sebelum solat tarawih.Wak pun menjadi sebok sama kerana kehendak umat kepada ilmu.Ini satu petanda baik.Orang ramai sudah sedia menerima perubahan.

Semalam Wak diundang untuk beri tazkirah.Yang namanya tazkirah tentulah pendek dan ringkas.Pihak yang menganjurkan adalah sebuah agensi kerajaan.Ramai pengarah-pengarah, pemimpin2 dan aktivis mereka yang hadir.dekat 250 orang.Majlis diadakan disebuah Kelab ternama di Shah Alam.Makanannya tentulah istimewa.Satu perkara lagi yang mesti ada ialah makanan telinga. Berbagai irama lagu dikumandangkan.

semasa berbuka, Wak hanya makan untuk membatalkan puasa sahaja.9 orang lagi di meja Wak makan berhati-hati sekali.Dato'-dato' dan profesor ni dah biasa makan di Hotel mewah. Mereka dah tak hairan dengan aneka juadah.Ada yang cuma sesudu aje.Mereka banyak bersembang.Maklumlah abang-abang senior ni dah ada pakej kesihatan.

Yang rancaknya ialah para undangan yang dimeja lain.Wak tengok, macam-macam ada.Yang namanya tak reti nak sebut pun ada.semua orang puashati dapat melantak habis-habisan. Yang kaki penagih, terus cari port untuk acara memuja jin.Berkepul-kepul asap keudara.Nampaknya mereka sedang menikmati sedutan dengan penuh nikmat dan kepuasan. Habislah derita dan susah payah sepanjang hari.

Selepas solat maghrib, Wak kembali ke ruang jamuan.Mencari air kerana dahaga.Tetamu semua masih dikerusi masing-masing menikmati juadah sambil bersembang.Wak rasa yang solat tadi tak sampai 20 orang. Semua hadirin begitu ceria seperti yang disebut dalam hadis, manusia akan mendapat keseronokan ketika berbuka.Wak bersyukur kerana masih diberi nikmat untuk menikmati rezeki pemberian Ilahi ini.

Tetapi keseronokan cara orang bandar( kaya) agak berbeza.Mereka menikmati juadah dengan dodoian beberapa lagu klasik yang dimainkan oleh abang2 pemuzik di pojok dewan.Macam cerita raja-raja dahulu kala dalam filem hitam putih klasik.

Sambil menikmati sotong kangkung, ada beberapa perkara yang Wak fikirkan ;

1. Ada orang yang bersusah payah menahan lapar dan dahaga tetapi solat diabaikan.
2. Ada orang yang susah payah berpuasa tetapi aurat tidak dijaga.

Jadi apanya puasa?

1 ulasan:

  1. BERAPA RAMAI YANG BERPUASA ,APA YANG MEREKA DAPAT HANYALAH LAPAR DAN DAHAGA

    BalasPadam