Rabu, 16 September 2009

Antara Dentuman Meriam buluh dan kereta Kebal

Semakin dekat Aidil Fitri semakin terasa bahang kehangatan sambutannya diMalaysia. Dikampung Wak sendiri, suasananya begitu meriah.Bunyi dentuman meriam dan mercun kedengaran saban malam.Bahkan jiran-jiran Wak pun pun turut sama membedil meriam buluh.Pekak telinga dibuatnya.Anak-anak Wak pun begitu teruja. Setiap malam duit-duit simpanan yang dikumpul setiap hari dibelikan bunga api. Bahkan mereka kadang lebih panjang akal untuk mendapatkan sumber berbanding Wak sendiri.

Kadang-kadang suasana Sambutan Hari raya di Malaysia ini seperti peperangan di Afghanistan dan Iraq. Bunyi letupan dan dentuman mercun dan meriam diseluruh pelusuk negara. Saban malam puluhan ribu ringgit dibakar untuk menikmati keseronokan. Sedangkan saudara-saudara seagama kita terpaksa bertarung nyawa mempertahankan maruah diri, keluarga dan tanahair dari serangan musuh.

Namun suasana suram semakin terasa dimasjid dan surau.Kemeriahannya semakin malap.Pengunjung dan ahli jemaah semakin surut.Ramai yang sudah mula sebok membuat persiapan Hari raya.Pasar raya dan pusat membeli belah terus sesak.Ramai juga anak-anak perantau yang sudah mula bergerak menuju kampung halaman. Kaum wanita pula sebok didapur menyediakan biskut-biskut istimewa untuk hidangan tetamu.Kadang-kadang sisuami dan anak-anak juga turut sama sebok membantu menyiapkan kerja-kerja dapur tersebut.

Hilanglah semangat perjuangan harmoni memburu lailatul Qadr.Biar seribu janji yang Allah sediakan untuk mereka yang beruntung, namun tarikan keseronokan dunia ternyata lebih hebat dan memikat.Kalau yang sudah ke waktu senja pun masih seperti orang muda, yanng remaja apa lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan