Ahad, 27 September 2009

Makna Hari Lebaran

Dalam bahasa Jawa ‘Lebaran bermaksud’ melepasi sesuatu. Maksudnya semua umat Islam yang berpuasa baru berjaya melepasi cabaran berpuasa. Jadi Lebaran ialah satu perayaan merayakan kemenangan diri dalam mengekang hawa nafsu.

Nafsu makan dan nafsu seks dikekang hingga terbenam matahari. Itu adalah peraturan Ilahi. Dalam hadis yang direkodkan oleh Imam Bohari, Syaitan dan iblis akan diikat pada bulan Ramadan. Maknanya yang tinggal bebas ialah nafsu. Itu pun telah dilemahkan dengan tegahan makan dan minum disiang hari. Namun masih ramai orang yang melakukan maksiat dan kemungkaran dibulan Ramadan. Kalau syaitan dan iblis telah dibelenggu, nafsu telah dikekang, sepatutnya minda hati hati manusia beriman tertumpu kepada mengabdikan diri kepada Allah.

Seorang tok guru pernah ditanya dalam satu majlis ilmu ; kenapa manusia masih melakukan maksiat dibualan Ramadan sedangkan syaitan dan iblis telah diikat dan dibelenggu? Jawapan ringkas tok guru tadi : “itulah yang lemahnya manusia. Melawan syaitan yang sudah terbelnggu pun tidak mampu!”.

Jadi sempena hari Lebaran ini Wak nak ucapkan syabas dan tahniah kepada ahli-ahli puasa yang telah mencapai makam takwa. Mungkin ada yang telah mendapat fadilat Lailatul Qadr. Mereka ini semua mungkin sudah tidak memikirkan lagi tentang berapa pasang baju baru, berapa jenis biskut dan langsir baru. Baginya perginya Ramdan adalah satu saat hiba dan memilukan kerana perjuangan selepas ini jauh lebih mencabar dengan syaitan dan iblis yang sudah bebas.Entah-entah tak sempat nak berjumpa dengan Ramadan tahun depan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan