Ahad, 27 September 2009

Perjalanan Isra’ ke Kampung

Wak tiba di Kuala Terengganu tepat pukul 5.00 pagi. Perjalanan sangat lancar. Disepanjang lebuhraya LPT tak ada pengguna lain. Semuanya dah sampai dirumah masing-masing. Sekali-sekali ada juga kenderaan memecut memotong wak yang bawa kenderaan dengan kelajuan yang disyorkan. Ada beberapa kemalangan berlaku di sepanjang jalan. Yang masih baru berlaku ketika wak sampai di Dungun. Kereta kancil bertembung dengan kereta ford di lampu isyarat. Wak rasa kereta kancil itu yang memotong wak tadi. Dah lah kereta kecil tapi laju macam kereta besar.Mengantuk agaknya.

Bila memandu malam, halangan yang paling besar ialah rasa mengantuk. Bermacam-macam kaedah yang digunakan oleh pemandu untuk menghilangkan rasa mengantuk. Ada yang memasang lagu @ bacaan Al Quran dengan kuat dan ada yang menyediakan berbagai jenis makanan untuk menggerakkan dagu dan merangsang otak. Tetapi ada yang mengambil dadah untuk menghilangkan rasa penat dan mengantuk.

Ia memang berkesan dan mujarab. Anda tidak merasa penat dan mengantuk dan letih beberapa hari! Ada pemandu-pemandu lori dan bas ekspres yang dikatakan mengambil dadah jenis ini.Mudah sahaja. Hanya pil sebesar kacang. Tetapi..awas! perangkap dadah! Anda akan menjadi penagih sepanjang hayat. Dadah seperti ini sangat merbahaya kerana boleh menghilangkan ingatan memori dan anda akan menjadi seorang pelupa, akhirnya anda akan menjadi seorang yang sewel @ hilang ingatan.

Wak pun ada menggunakan bahan penahan mengantuk. Biasanya agak mujarab juga. Selepas beberapa minit Wak minum kopi @nescafe dalam tin, mata wak akan menjadi celik dan hilang rasa mengantuk. Cafein yang ada dalam kopi itu pun macam dadah juga. Tapi wak bukan penagih kopi. Kalau ada yang ketagih kopi-kopi segera dalam peket tu kena hati-hati. Takut Kopi Jantan bertemu kopi janda lain pulak jadinya;). Akhirnya , you are what you think! Juga ‘you are what you eat / drink!
BERHATI-HATI DIJALAN RAYA.INGATLAH ORANG TERSAYANG.

2 ulasan:

  1. wow masuk tv la http://www.youtube.com/watch?v=ghsTq6SPsNE

    BalasPadam
  2. macam mana boleh jumpa di you tube..terima kasihlah kerana beri info...

    BalasPadam