Ahad, 27 September 2009

Guane Gamok Tganu Kite sesak Teruk Weh

masa dulu-dulu masyarakat Islam di Pantai Timur hanya sambut raya pada hari pertama je. Hari kedua kebanyakannya dah mula puasa enam.Budak-budak pun tidaklah berziarah kerumah jiran tetangga sambil mengutip duit raya. Masa tu, tidak ramai perantau yang dapat balik kekampung dengan kereta.Kebanyakannya naik kenderaan awam. Le ni, semua orang dah mampu beli kereta.Semua balik dengan kereta sendiri.

Sejak dua tiga tahun kebelakangan ini, keadaan jalan raya di Kuala Terengganu ketika musim perayaan sangat sesak. Tahun ini keadaan semakin tenat. Dimana-mana keadaan jalan sesak teruk. Bahkan berjangkit di jalan-jalan kampung. Perjalanan dekat yang biasanya 15 minit memakan masa hampir sejam! Bahkan ada yang terperangkap di Jambatan Sultan Mahmud berjam-jam. Polis trafik bekerja keras mengawal keadaan. Bahkan Wak yang menggunakan jalan alternatif di jalan lama Pulau Rusa pun turut terperangkap . Perjalanan ke Setiu yang biasanya Cuma 50 minit menjadi 2 jam.

Wak fikir Kerajaan Terengganu kena ambil tindakan segera. Mereka kena cari jalan penyelesaian. Jangan asyik memikirkan kedudukan masing-masing sahaja. Kepentingan rakyat kena dahulukan. Wak dengar kedudukan politik Terengganu sedang bergolak. Masing-masing sedang mengukuhkan kedudukan posisi untuk mengahadapi serangan lawan. Ada yang berkubu dibelakang Sultan dan ada yang berkubu dibelakang PM. Sebagai rakyat dan pembayar cukai , wak rasa perkara ini tidak baik untuk sebuah kerajaan pemerintah. Tetapi baik untuk pembangkang.

Buatlah apa yang terpatut dan terbaik untuk kepentingan rakyat. Keluhan dan rintihan rakyat adalah suara keramat. Mereka semakin bijak dan makin pandai berfikir. Zaman dendangan lagu lama dan ‘gula-gula’ sebagai penenang teriakan dan tangisan umat sudah tidak mujarab lagi. Bertindak sebelum terlambat. Anda berhak menentukan. RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN bukan PARTI DIDAHULUKAN DIRI SENDIRI DIUTAMAKAN! Lu fikirlah sendiri….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan