Rabu, 9 September 2009

Satu Hari Di Bulan Ramadan

Hari raya semakin hampir.Lagu-lagu bertemakan Aidil fitri samakin rancak dan galak kedengaran.Dimana-mana terutama di corong-corong radio dan speaker-speaker di pasaraya diselang-seli dengan suara pujukan dan godaan supaya berbelanja dan membeli barang-barang keperluan raya.

Semua orang jadi begitu sebok.Di bazar Ramadan, dipasaraya-pasaraya mega bahkan hingga ke ruang pejabat pun menjadi sebok.Kebetulan isteri Wak semalan berurusan dengan sebuah agensi kerajaan.Tujuan utamanya ialah untuk membawa keluar seorang penghuni rumah Perlindungan yang baru bersalin. Oleh kerana ia belum bersuami maka kesnya kena rujuk ke Jabatan Keb.. Masy....

Isteri Wak kena tunggu agak lama juga kerana pegawai yang bertugas masih sebok membeli belah. Kalau dia bagi alasan sedang solat tu mungkin boleh ampun lagi lah.Tapi bila dia buat benda peribadi yang tak berkaitan dengan kerja, ini sudah tidak amanah.Tidak amanah maknanya khianat.Khianat adalah perbuatan terkutuk dan dilaknat.
Di bulan Ramadan ini eloklah kalau kita elakkan perkara-perkara yang boleh mengurangkan pahala puasa kita. wak pun mulanya malas nak tulis sebab nanti ada yang terasa.tapi lebih elok kalau semua orang ambil tau kerana wak rasa di luar sana pun ada yang ter...babas juga sebab wak dulu pun pernah kerja Kerajaan..Astaghfirullah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan