Ahad, 27 September 2009

Hari Raya dan Hari Lahir


Hari Raya Tahun ini Wak rasa begitu bermakna sekali. Sebabnya tarikh 20 september itu adalah tarikh lahir Wak.Maknanya semua orang seperti merayakan hari tersebut bersama dengan hari lahir Wak.

Sebenarnya Wak tak kisah sangat dengan sambutan Hari lahir ni. Baru-baru ni sahaja Wak mula terikut-ikut budaya orang sambut hari lahir. Sebagai tanda ingatan dengan usia yang semakin bertambah dan amal yang berkurangan, Wak sedekahkan kepada orang-orang yang tersayang dengan beberapa hadiah dan wang tunai sebagai tanda syukur. Mereka inilah yang telah banyak memberi bantuan dan sokongan semasa Wak mengenali hidup dunia.

Orang yang paling Wak hargai dan sayangi tentulah mak bapak Wak yang masih hidup sihat. Mereka berdualah insan yang telah membesarkan dan memberikan kasih sayang sehingga Wak seperti sekarang ini. Sebagai anak, Wak rasa inilah masanya untuk Wak mengenang dan membalas pengorbanan dan pahit getir membesarkan anak-anak. Doa mereka sentiasa berterusan setiap solat dan setiap masa. Keikhlasan mereka dapat dirasakan hingga kelubuk hati.

Orang lain yang yang wak hargai dan sayangi tentulah isteri dan anak-anak wak sendiri. Merekalah tulang belakang hidup wak. Bertambahnya usia wak ke alam dewasa ini menjadikan wak lebih insaf dan lebih prihatin dengan insan lain. Wak ucapkan terima kasih dan ucapan sayang kepada isteri dan anak-anak wak atas pengorbanan, kesabaran, kasih sayang dan kefahaman yang diberikan selama ini.

Wak tahu, kesibukan wak dalam urusan kerjaya dan kerja dakwah menyebabkan wak kurang masa bersama keluarga. Tetapi wak tidak lepas tanggungjawab dan amanah Allah. Wak serahkan kepada ketentuan Allah kebenarannya dan hakikatnya. Kerana wak yakin apa yang wak lakukan ini masih berada dalam landasan yang benar. Ya Allah ‘ tunjukkanlan kami kejalan yang lurus’

Tiada ulasan:

Catat Ulasan