Isnin, 14 April 2014

XPDC MENINJAU LAPANGAN PENDIDIKAN

XPDC MENINJAU LAPANGAN PENDIDIKAN

Program kami dipenuhi dengan lawatan ke institusi pendidikan di sini. Antaranya ialah SMA dan SMKN5 kejuruan ( Sekolah Teknik ) yang menjadi sekolah terbaik di Makassar. Kami banyak mendengar taklimat berkenaan sekolah dan beberapa pertanyaan dan respon dari peserta rombongan. Oleh kerana aku ada tugas-tugas khas tambahan, jadi aku kurang fokus dengan apa yang disampaikan. Soalan-soalan yang dilontarkan oleh peserta agak kritis dan memerlukan penanggapan yang cermat terutamanya yang berkaitan dengan isu ekonomi dan pendidikan.




Bersama rombongan kami ada seorang pemuzik dan penyanyi GMGM yang katanya antara 50 pencipta lagu terbaik Indonesia. Mas Ferry namanya. Bersama gitarnya beliau mula mendendangkan lagu popularnya :
aga kareba..sebagai seorang trainer motivasi Mas Ferry memang pandai membawa penonton ikut sama menyanyi dan bergerak mengikut rentaknya. Gayanya yang bersahaja dan wajahnya yang tampan,sangat mudah untuknya menyedut sejumlah peminat.

" Aga kareba? bermakna apa khabar dalam bahasa Makassar@Bugis. Untuk menjawabnya ada dua versi, Versi Makassar : "Baji-baji" dan versi Bugis : "Madeceng" yang bermakna khabar baik.



.

guru-guru dan semua murid merasa segar dan kembali ceria dengan lagu dan refresh dari Mas Ferry..chub..chub..chub..chub..chub..chub.ooo yeahh!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan