Isnin, 14 April 2014

MENJADI TAMU WALIKOTA MAKASSAR

MENJADI TAMU PEMERINTAH WALIKOTA MAKASSAR

Kami hanya sempat meletakkan bag sahaja kerana kami ada temujanji dengan Walikota pada jam 7.30 malam. Kata Pak Yudi, ini acara rasmi. Harus tampil dengan pakaian asli budaya Bugis. Kami diberikan sehelai kain songket dan songkok tradisi Bugis. Agak lucu juga bila berpakaian begitu. Tak apalah, sesekali bagus juga dapat  menikmati budaya dan merasai pengalaman kehidupan adat resam orang lain. Kami bergambar dan beraksi bebas untuk menghiburkan hati dan tubuh yang keletihan. 


                             Ahli rombongan sedang masuk ke Balai Walikota Makassar






Ahli rombongan wanita turut dipakaikan kain bercorak kotak-kotak dan berwarna-warni
diserikan pula dengan tiara di kepala...macam pengantin lah pulak..

Sementara menunggu majlis bermula, masing-masing sebok membuat audit hp masing-masing

ANUGERAH DAENG NAKKU

Malam keraian dan sambutan untuk Delegasi Malaysia dimulakan dengan tarian sambut tetamu dan nyanyian dari empat etnik – Garang, Bulo, Ferry dan Curtis sambil menikmati juadah makan malam ala Bugis . Pada aku sedap lah walaupun ini kali pertama aku menikmatinya. Dengan perut lapar kami menikmatinya dengan tekun dan bersungguh-sungguh.

Tn Hj Shahar Mat Din, Timbalan Presiden DPIM sedang menyampaikan 
kata-kata sambutan mewakili rombongan DPIM 

Selepas makan dan kenyang, lebih tepat lagi , kekenyangan kami dimaklumkan bahawa sahabat kami Tuan Hj Hanafi Husin dianugerahkan pingat kebesaran Makassar yang membawa gelaran DAENG NAKKU yang bermaksud orang yang dirindukan. Kami difahamkan bahawa pingat ini jarang diberikan kepada individu dan kadang hanya seorang sahaja penerima pada tahun tertentu, bahkan kadang-kadang tidak ada langsung.

Anugerah ini diberikan atas sumbangannya dalam menjayakan program-program pendidikan untuk rakyat Makassar melalui pertubuhan NGO GMGM ( Gerakan Makasar Gemar Membaca ). Semoga pengiktirafan dan anugerah ini menjadi jambatan persahabatan yang lebih baik antara usahawan Malaysia dan Usahawan Makassar untuk masa depan. Sebagai kawan, aku turut merasa bangga dan tersanjung dengan pengiktirafan seumpama ini sebagai simbol ukhuwwah dan persahabatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan