Isnin, 14 April 2014

KANTOR HARIAN FAJAR

SINGGAH DI KANTOR AKHBAR HARIAN FAJAR

Program kunjungan kami ini banyak mendapat liputan dari surat khabar Harian Fajar. Sejak sebelum kami tiba lagi, berita tentang kedatangan kami sudah disiarkan diakhbar. Pegawai kastam di bandara juga sedia maklum tentang program kami. apabila dia bertanya kotak-kotak yang kami bawa, “ Untuk program bersama wali kota”. Oh ya…kelmarin saya ada baca di Koran”.

Dari jauh kelihatan perkataan FAJAR di atas sebuah bangunan tersergam tinggi milik harian fajar. Bangunan baru dan moden ini menempatkan akhbar dan majalah berpengaruh di sini dan dikatakan akhbar ke 5 terlaris di Indonesia.

Kami diberikan taklimat oleh ketua editor Harian Fajar berkenaan sejarah dan perjuangan mereka dalam dunia penulisan akhbar. Banyak soalan-soalan yang kritis dijawab dengan bebas dan terbuka oleh mereka. “Kami di sini bebas untuk menulis, tapi kalau kami menulis tentang Malaysia, kami harus hati-hati” ujarnya lagi.

Ketua editor itu yang khabarnya sedang menyiapkan PHD nya di UKM kerap berulang-alik ke Malaysia berharap dapat menyelesaikan studinya dan tidak ada kendala gara-gara tersilap lapor atau ada analisis yang menyninggung mana-mana pihak di Malaysia. 


Di dinding dewan ini terpampang lukisan besar PM Malayssia DS Najib Razak dan isteri. Nampaknya, orang Bugis berbangga dengan putera ini yang telah mengangkat nama Bugis di Tanah Seberang. Menurut ceritanya, dia berketurunan Bugis dari Kerajaan Gowa, Makassar. “Kira hebatlah juga. Merantau dari gua menuju ke Pekan ” seorang teman di sebelah berseloroh
.


              Beberapa teman merakamkan gambar kenangan bagi mengesahkan kehadiran mereka di sini

Liputan Media Akhbar harian Fajar berkenaan aktiviti kami selama di Makassar




Tiada ulasan:

Catat Ulasan