Isnin, 14 April 2014

TUDANG PAMULUNG 1 : MAHASISWA BERTANYA PENGUSAHA MALAYSIA MENJAWAB

TUDANG SIPULUNG 1 :
MAHASISWA BERTANYA PENGUSAHA MALAYSIA MENJAWAB


                  Timbalan Presiden DPIM Tuan Hj shahar menyampaikan kata-kata sambutan

Sebelah petangnya kami mengunjungi Universiti Muslim Indonesia ( UMI ) . Ia adalah sebuah universiti swasta tetapi mempunyai kapasiti siswa yang ramai, kawasan yang besar dan luas. Jumlah siswanya menjangkau 22,000 orang dan banyak maklumat lain yang disampaikan oleh Rektor Universiti tetapi kebanyak info yang disampaikan aku tak dapat ingat semuanya kerana tidak mencatat .Selain dari cuaca yang panas dan dewan yang penuh dengan peserta ia menjadikan ramai yang mengantuk dan kurang fokus.


Program selama 2 jam itu dibahagikan kepada 2 sesi. Sesi pertama  diisi dengan nyanyian lagu kebangsaan Indonesia dan tarian sambut tetamu oleh siswa-siswi UMI. Kali ini siswinya lebih sopan dan menutup aurat. Kemudian diikuti dengan ucapan-ucapan dari wakil tuan rumah dan tetamu rombongan. Sesi ke dua diisi pula dengan forum SISWA BERTANYA DAN PENGUSAHA MALAYSIA MENJAWAB. Sesi ini diisi oleh 2  orang wakil Malaysia iaitu Tn Hj Shahar ( Timabalan Presiden DPIM ) dan Tn Hj Khanafi ( Ketua Biro Usahawan Muda DPIM ) dan seorang dari  Sdr . Moderator Forum ialah Dr Wachyudi Muchsin, Ketua GMGM.

Sesi forum selama 60 minit itu juga dibahagikan kepada 2 segmen. Segmen pertama Moderator forum yang bertanya kepada panelis dan segmen kedua giliran peserta melontar pertanyaan kepada anggota penel di  atas panggung. Seperti biasa, siswa dan siswi Indonesia sentiasa petah berbicara. Dimana sahaja ada ruang dan peluang , biasanya rakyat Indonesia akan bangkit dan bersuara, berbeza dengan rakyat Malaysia. Lebih suka mendengar dan memerhatikan berbanding bercakap dan bersuara.

               Kenangan bersama Tudang Sipulung di UMI - Universiti Muslim Makassar

                              Anak-anak murid perguruan Nasrul Haq pasti mengenali siapa orang ini ?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan