Selasa, 15 April 2014

IKAN ASIN MAKASSAR


Kita sedia maklum, bahawa Sulawesi adalah sebuah pulau yang besar dan bentuknya melingkar seperti sesungut sotong. Kebanyakan penduduknya tinggal di tepi laut dan bekerja sebagai nelayan. Orang-orang Sulawesi, lebih tepat lagi orang-orang Makassar kebanyakannya adalah keturunan Kabilah Bugis. mereka ini terkenal dalam bidang pelayaran. Ramai yang belayar merantau jauh hingga ada yang menempati tanah baru di semenanjung Tanah Melayu. Mereka kebanyakannya juga adalah pendekar-pendekar hebat dan akhirnya ada yang menjadi raja dan pemimpin besar dis sesebuah negara yang diterokainya.

oh ya.. aku cuma nak cerita pasal ikan masin yang menjadi sebutan ahli rombongan sejak hari pertama lagi. Antara oleh-oleh yang popular juga ialah ikan asin. Oleh kerana kesuntukan masa, kami tidak sempat pergi ke pasar besar . Kami dibawa oleh pemandu kami ke satu gerai ditepi jalan yang menjual ikan asin. Cuma dia seorang aje yang jual.

Kalau di Malaysia terutamanya di kawasan pantai Marang, Terengganu, berpuluh-puluh kedai menjual produk hasil laut dipinggir-pinggir jalan. Mungkin di sini juga ada lokasi lain yang serupa  cuma kami hanya singgah gerai diperjalanan ke bandara. Ramai yang membeli kerana ikannya semua jenis besar-besar seperti kerapu, jenahak dan ikan merah. 

Ada yang membeli sampai 10 kg. “ Cenderamata untuk staf” katanya.Aku tak beli kerana ikan asin tahun lepas yang ada dirumah pun masih tak habis lagi.


Komen : Boleh beli kalau suka

Tiada ulasan:

Catat Ulasan