Isnin, 14 April 2014

PAPPARAZI

PAPPARAZI

Jam 10 malam – majlis selesai dan kami keluar dari balai keraian pejabat walikota. Di tepi laluan kelihatan jurugambar yang mengambil gambar-gambar kami semasa di hotel telah siap memprosesnya dan mempamerkannya dengan tulisan tarikh dan program dibawahnya. Cepat betul mereka bekerja. Gambar-gambar yang dihasilkan juga sangat cantik dan professional.

Walaupun harga yang ditawarkan agak mahal, Rp50 ( Rm15 ) sekeping berukuran saiz 10”x5” namun ramai juga yang membelinya. “Untuk kenang-kenangan datang bertamu ke Makassar” – Kata Mak Jemah yang turut mengikuti rombongan kami. Pada mulanya aku agak keberatan juga kerana harganya tetapi akhirnya akur dengan kehendak hati aku. Ia sebagai tanda ingatan supaya aku lebih berhati-hati pada masa akan datang.

Kerjaya jurugambar seperti ini atau  Papparazi memang popular di Indonesia dan Thailand.  Mereka memang menunggu di lokasi-lokasi tumpuan pelancong. Biasanya mereka akan menunggu di hotel-hotel tempat pelancong menginap. Di Malaysia aku belun pernah nampak lagi. Tak taulah kalau ada sebab aku pun jarang sangat merayau di lokasi pelancongan di Malaysia.

pada hari akhir, sebelum kami berangkat balik, harganya diturunkan kepada Rp30K ( RM9.00 ). Jadi kepada teman-teman yang inginkan harga yang lebih murah, belilah pada hari akhir. Pasti dapat harga runtuh. hihihi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan