Ahad, 13 April 2014

PESTA PEMILU INDONESIA

MUSIM PESTA PEMILU INDONESIA

Kunjungan kami ini berbetulan dengan musim pesta pemilu ( Pemilihan umum ) Indonesia. Kemeriahan sepandok dan kain rentang di sana sini dengan berbagai gaya, aksi dan slogan. Masing-masing menggunakan kreativiti dan kuasa tarikan yang tersendiri. Ada 12 partai yang bertanding untuk musim ini antaranya ialah GOLKAR, partai Demokratik, Partai NasDem, PKB,PAN, PKS, Partai Gerindra dll.


Ketua GMGM yang mengelola rombongan kami juga khabarnya adalah Calon Legislatif ( CALEG) untuk Partai NasDem. Anehnya, kami tidak jumpa pun walau satu poster dan kain rentang yang memaparkan wajahnya dan manifesto perjuangannya. “Beneran Pak Yudi ni jadi Caleg” bisik kawan yang duduk berhampiran aku. ‘Entahlah”..balasku...
                            Dr Wachyudi dan isterinya yang turut mengikuti rombongan kami

Menurut katanya, Beliau adalah seorang doktor perubatan di Hospital Ibnu Sina dan aktif dalam gerakan kemasyarakan . NGO yang di pimpinnya GMGM – Gerakan Makassar Gemar Membaca ini begitu aktif dan mempunyai lebih 200 kelab membaca di Makassar. Programnya ini merakyat disemua peringkat terutama di sekolah-sekolah, kolej dan universiti. Ternyata semua lokasi  yang kami kunjungi mengenali Pak Yudi dengan akrab sekali. Ternyata kempennya telah bermula lama dan bertahun-tahun ia menyerap dan merakyat.

Untuk nota , ahli GMGM ni dah dua kali datang ke Malaysia. Kebetulannya aku hadir dalam majlis makan malam meraikan mereka di Bangi, tapi aku tidak berkesempatan untuk bersilaturahim waktu itu.
Semasa catatan ini ditulis, Pak Yudi dilaporkan antara caleg  yang teratas dan proses kiraan undi masih berjalan.

Semoga sukses Pak Yudi! 


Antara Billboard, banner dan poster besar calon2 partai yang bertanding di PEMILU Indonesia








   




Tiada ulasan:

Catat Ulasan