Isnin, 31 Ogos 2009

Pencuri Tabung Masjid Bernilai Rm2

selepas Wak selesai solat Tarawih di Masjid, Wak terus balik kerana ada urusan peribadi. Wak cadang nak sambung witir esok pagi. Semasa Wak sedan mengikuti berita, elektrik tiba-tiba terputus dan keadaan menjadi gelap gelita. semasa Wak sedang berdiri diluar rumah memerhatikan keadaan diluar, kelihatan semua rumah gelap. Maknanya bukan rumah Wak sorang yang bergelap.

Tiba-tiba Wak dapat panggilan telefon dari seorang ahli jemaah masjid memaklumkan tentang kejadian kecurian tabung masjid. Pencurinya dapat ditangkap.Kebetuan dimasjid tadi ada seorang ahli kariah yang bertugas diBukit Aman.Pangkat tinggi juga lah. Dan dialah yang menghubingi polis untuk tindakan lanjut.

Sebuah kereta peronda telah membawanya kepondok polis di Kota Kemuning dan kemudian ke IPD seksyen 15.Wak diminta membawa tabung yang dikatakan telah dicuri isinya oleh pencuri tadi.Wak tengok cuma ada Rm2 aje.Sampai di IPD Jam sudah hampir 12 malam. Nasib baik Wak ditemani isteri Wak yang setia.Jadi adalah teman untuk berbual.

Saksi penting dalam kes ini ialah seorang muallaf berbangsa Cina. Walaupun dia baru 3 minggu menetap di sini tetapi telah banyak melalui pengalaman yang sungguh mencabar.Wak tengok dia bukanlah seorang yang kaya dan senang.Pendidikannya pun mungkin tidak tinggi.Namun sikap prihatin dan kesungguhannya untuk mencegah kemungkaran itu wajar mendapat pujian.

Sebenarnya banyak kejadian curi yang berlaku sejak kebelakangan ini.Baru minggu lepas motorsikal seorang warga emas telah dicuri.Motor Wak sendiri pun telah diumpil bahagian kuncinya dan 2 pasang selipar yang masih baru lesap.Semuanya berlaku dibulan Ramadan.

Urusan membuat laporan polis memang memakan masa yang agak lama. Walaupun cuma nak mengarang cerita pendek tentang kisah kejadian yang berlaku tetapi kadang menjadi begitu lama kerana masalah yang remeh.Walaupun kadang ramai pengadu yang datang nak membuat laporan tetapi kecekapan tenaga pekerja juga kena tingkatkan sesuai dengan slogan yang dikumandangkan.

Wak tengok pencuri tu ada dibangku. Tangannya bergari dibelakang.Mukanya Wak memang cam sangat sebab dia selalu berada di pasar malam berjualan membantu ibubapanya.Mukanya selamba sahaja,Polis kata dah dua kali masuk lokap.

polis menemui beberapa tiub yang dipercayai dadah dan jarum suntikan.Kes ini terpaksa dikendalikan oleh unit narkotik dan kami pun berpindah balai diIPD seksyen 11. Disana si pencuri tadi menceritakan semua yang berkaitan tanpa ragu-ragu kerana dia dah tiada pilihan.menyerah sahajalah. Wak tengok pegawai polis yang menyoal siasat memang berpengalaman dan masak dengan kerenah penagih dadah.Wak cuma tengok aje.Nampaknya kes ini menjadi berat.Kes dadah dan curi.

selepas pukul 2 segala urusan siasatan dan laporan selesai dan Wak bersama saksi dibenarkan balik.Keran kepenatan , Wak terlepas peluang untuk sahur.cerita tamat.

Apa yang menarik untuk difikirkan tentang kejadian diatas?

1. Tidak ramai orang yang sanggup menjadi saksi kes jenayah kerana banyak urusan dan perkara berkaitan akan timbul termasuklah tindak balas dari rakan dan keluarga penjenayah. Cara yang paling selamat ialah biarkan sahaja kemungkaran itu berlaku kerana ia tidak berkaitan dengan diri kita.

Anda bagaimana?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan