Sabtu, 29 Ogos 2009

Kisah Masyarakat Badwi di Malaysia



28 ogos 09 - Jumaat ; Wak telah diundang oleh Penggerak dakwah JAKIM di Kampung orang asli Bukit Kemandol. Program yang diberi nama Nur Ramadan dihadiri oleh ramai penduduk kampung kebanyakannya wanita dan kanak-kanak.

Masyakat orang asli di Semenanjung Malaysia ni macam masyarakat Badwi digurun-gurun Arab. Mereka suka tinggal dikawasan yang penuh cabaran diluar kota dan bergabung dengan kehidupan alam semulajadi.

Seperti dimana-mana kampung orang asli, banyak anjing-anjing berkeliaran. Walaupun mereka bukan beragama Islam Wak tak pernah dengar ada orang asli yang makan anjing. Mungkin sebab anjing adalah binatang yang banyak membantu menjaga keselamatan rumahnya disamping menjadi teman berburu dan teman memancing.

Majlis dimulakan dengan pengisian Tazkirah oleh Ustaz Azhar dari MAIS Kuala Langat. Semasa tazkirah sedang berjalan, datang seorang pak cik yang sedang mabuk, menganggu ceramah dengan menyampuk dan membuat riuh. Kadang-kadang dia buat lawak bodoh gaya orang mabuk.

Menurut maklumat yang aku terima dari orang kampung, banyak kedai-kedai yang membekalkan arak di dalam kampung orang asli. Mereka tidak tahu siapa pembekalnya, tetapi aku diberitahu banyak orang-orang cina yang keluar masuk membuat berbagai urusan dengan orang-orang asli di sini.

Arak banyak merosakkan kehidupan masyarakat. Sebab itu Islam mengharamkan arak.Kerajaan Negeri Selangor pun sudah mengharamkan arak untuk orang Islam. Kalau orang bukan Islam, tak pulak dengar pernyataan dari ahli-ahli agama mereka tentang arak. Maknanya bagi mereka arak tu halal agaknya. Wak pun kurang arif sangat.

Arak banyak menyebabkan kehidupan manusia jadi rosak dan khayal. Fikiran manusia hanya akan berfikir tentang keseronokan fantasi dan nikmat rekaan mereka sendiri. Mereka cuba lari dari realiti perjuangan hidup di dunia yang perlukan kerja keras dan pengorbanan.

Wak diberitahu budaya mabuk-mabuk disini memang sudah jadi tradisi turun temurun. Ia dah jadi warisan nenek moyang yang sukar untuk ditinggalkan. Nampaknya hanya Islam sahaja yang dapat membawa kehidupan masyarakat orang asli keluar dari dunia khayalan mereka kepada kehidupan bersyariat.Malangnya tidak ramai pendakwah sukarela yang sanggup membimbing mereka kepada Islam.Walaupun ramai graduan dari berbagai pusat pengajian Islam dari dalam dan luar negara namun kebanyakannya tidak berminat untuk berdakwah walaupun mereka dari Fakulti dakwah!


Para pembaca semua tentu ada idea untuk jalan keluar persolan ini.wak tinggalkan untuk anda memikirkannya. Wassalam.

1 ulasan:

  1. benar tu wak ! tak boleh nak harap dengan budak-budak pengajian islam nie......baik budak fakulti lain...!

    BalasPadam