Selasa, 25 Ogos 2009

PESTA JUADAH

Sejak kebelakangan ini di negara kita, budaya pesta berbuka semakin menjadi-jadi. Bermula dari Bazar ramadan hinggalah buffet di hotel-hotel dan resort mewah. Disegi ekonomi, baguslah kerana ia akan menjana pendapatan untuk mereka yang berniaga.

Bagi khalayak pengguna pula, khasnya manusia yang sebok bekerja dan tidak sempat untuk memasak dirumah, semua tawaran yang ada merupakan satu kemudahan dan alternatif yang terbaik untuk menyediakan juadah berbuka puasa.

Namun, menurut pemerhatian Wak, ramai manusia hari ini, tanpa sedar , telah terjerat dengan tuntutan nafsu sendiri. Kawalan diri untuk menikmati juadah semakin lemah. Nafsu lapar yang ditambat sepanjang hari meronta-ronta untuk menerkam segala jenis makanan yang ada. Wak sendiri dulu pun, bila bertandang ke Bazar Ramadan, rasa macam nak beli semua menu yang ada.Rasa macam semuanya sedap belaka.Kemudian Wak , kurangkan aktiviti berziarah ke Bazar, kecuali dalam keadaan yang darurat sahaja. Orang yang berjualan di Bazar tentu marah dengan Wak kerana buat kempen kurangkan membeli di Bazar. Wak rasa, cuma menyatakan apa yang patut saje.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan