Ahad, 30 Ogos 2009

Unjukrasa Biar Berpada



Baru-baru ini ada sekumpulan penduduk seksyen 23 yang mengusung kepala lembu dan diarak ke SUK. Wak rasa terkejut dan tergamam juga kerana jarang dibuat orang. satu dunia dapat menonton aksi unjukrasa ini kerana dipaparkan dalam media alternatif.

Wak rasa, protes yang ditunjukkan adalah berlebihan dan sangat mengganggu sensitiviti agama lain. Sebagai pendakwah dan ahli gerakan Wak tak pernah dengar dalam sejarah perkembangan tamadun Islam ada umat Islam yang sembelih lembu untuk bantah pembinaan rumah ibadat agama lain.

Wak lihat pendekatan ini hanya menambahkan lagi kebencian orang Hindu kepada orang Islam. Wak pun hairan juga sebab yang mengarak kepala lembu ni bukan atas nama Nazir dan AJK masjid dan surau. Nampak gaya ucapannya macam orang politik. Semasa berpuluh tahun UMNO memerintah 50 tahun, tak pulak kedengaran suara-suara " sanggup bermandi darah kerana mempertahankan agama" dan sebagainya.

Walaupun di Shah Alam ni, penganut Hindunya tak ramai, tapi mereka pun nak melakukan amalan ritual mereka. Sebelum ini kui-kuil mereka bertaburan.Mereka menegakkan kuil mengikut mimpi tok sami mereka. Jadi kerajaan kena ambil perhatian dan tindakan. Kuil yang tidak terurus ini perlu dilesenkan.Kerajaan pun senang nak pantau. Mudah nak berurusan kalau ada masalah.

Tugas orang Shah Alam ialah membuat kerja dakwah. Terangkan kepada mereka tentang Islam.Kemudian ajak mereka untuk masuk Islam. orang Islam kena tunjuk contoh baik. Orang Melayu dulu pun ada yang masuk Islam dari pendakwah-pendakwah India dan Arab.
Jadi tugas Orang Melayu memberi faham kepada masyarakat Hindu tentang ajaran Islam.

Wak bimbang, kejadian-kejadian berbentuk provokasi ini akan menambahkan lagi kesukaran kerja-kerja dakwah yang sedang berjalan. Fahaman politik perkauman yang selama ini didokong oleh parti UMNO menyebabkan pergeseran antara kaum semakin tajam.

Wak selalu berfikir, kenapa ada orang bukan Melayu bila ana-anak mereka hendak bertukar agama mereka akan memberikan pesanan " Kalau kamu betul-betul nak tukar agama, masuklah Kristian, jangan masuk Islam".

Ada sesiapa yang boleh tolong jawab? Silakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan