Sabtu, 29 Ogos 2009

Cabaran Dakwah Di Kalangan Orang Asli

Baru-baru ini, lebih tepat lagi pada 20 ogos 09 - Wak berkesempatan menghadiri satu Konvensyen Dakwah Dalam Masyarakat Majmuk.Penceramah yang diundang memang pakar dan sangat menjiwai bidang ilmu dan kerja yang dibincangkan.

antara topiknya ialah "pencapaian dan halatuju dakwah kepada orang asli" disampaikan oleh Dato' Dr Razak Bin Kechik. Beliau memang terkenal kerana kerja-kerja dakwah lapangan khususnya berkaitan dengan orang asli ketika bersama dengan ABIM. Antara pencapaiannya yang terbaik ialah di Kampung Orang asli Gua Musang dan Kg Orang asli Bukit Kala Gombak.

Beliau menyatakan bahawa hanya 20% sahaja orang asli di Malaysia yang memeluk agama ISlam manakala 20% lagi beragama Kristian dan bakinya kekal dengan faham anamisme.

CABARAN BERDAKWAH DENGAN ORANG ASLI

1. Gerakan Kristian yang aktif.
Mereka mempunyai peralatan dan kenderaan yang lebih canggih dan sanggup tinggal bersama dengan masyarakat orang asli. Sumbangan material yang diberikan juga banyak berbanding pihak lain. Menurutnya Pertubuhan SIB ( Sidang Injil Borneo ) telah berjaya mengkristiankan 2000 orang Asli di pedalaman Kelantan dalam masa beberapa tahun kebelakangan ini.

2. Pengaruh Budaya Luar
Pelancong dan pendatang dari dalam dan luar negara serta peniaga-peniaga datang ke pos orang Asli dengan membawa bersama budaya mereka seperti arak, hiburan, perempuan dan sebagainya. Ramai anak muda dan belia orang asli yang terjebak dengan gejala sosial dan akhlak yang membimbangkan.

3. Penghijrahan Belia Ke Bandar
ramai belia berhijrah ke bandar untuk bekerja . Ini menyebabkan mereka bertebaran dimerata tempat kotaraya dan bandar menyebabkan peluang untuk berdakwah semakin sukar.

4. Pembangunan yang tidak seimbang antara rohani dan fizikal
Pembangunan di pos-pos orang asli sedang giat dijalankan oleh pihak kerajaan dan NGO tetapi usaha dakwah masih sangat minima. Menurut pengamatannya, Orang Asli sukar masuk Islam bila mereka sudah maju.

5. Tiada tindakan susulan
Kebanyakan Orang Asli yang memeluk Islam tidak diajar tentang Islam dan yang lebih teruk lagi ada yang tidak dipedulikan. Kebanyakannya tidak tahu bagaimana hendak melakukan ritual ibadah seperti solat dan sebagainya. Akhirnya ramai yang terus meninggalkan amalan dan ritual Islam dan ada yang murtad.

Jadi tidak hairanlah apabila kita melihat angka orang yang murtad terus bertambah dari masa ke semasa. Walaupun peruntukan dakwah semakin ditambah, semakin ramai graduan dan ilmuan dalam bidang dakwah, tetapi ilmu tanpa amal umpama pokok yang tidak berbuah. Wak nak mengajak kawan-kawan yang berkelapangan dan mempunyai rasa tanggungjawab untuk menyampaikan mesej dakwah ini supaya bergabung untuk mengatur kerja-kerja dakwah ini.

Islamic Outreach ABIM telah ditubuhkan diSelangor tetapi masih kekurangan penggerak dan aktivis yang komited. Anda bagaiman?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan