Sabtu, 29 Ogos 2009

CABARAN MENCARI ILMU IKHLAS



Bab 1
cerita bermula...
Seorang Pimpinan Kanan ABIM Pusat, Saudara P telah mewakafkan motorsikal kesayangannya untuk kegunaan Darul Wardah. Sejak beliau ditimpa kecelakaan yang menyebabkan tulang belakangnya bermasalah, motorsikal hanya tersadai diserambi rumah. Lebih baik dimanfaatkan orang dari sekadar menghias laman. Moga rezeki Tuan bertambah lebat dan melempah ruah lagi.

Hajat untuk menginfakkan hartanya itu telah disuarakan ke pihak pengurusan DarWa. Wak minta SUN dan SUK melaksanakan misi pemindahan motorsikal tersebut dari Subang Bestari ke Klang. Jarak perjalanan lebih kurang 20 km.

Pada hari Rabu, selepas mesyuarat khas, mereka berdua telah bertolak ke premis yang telah dikenal pasti dan ketika itu cuaca cerah memancar-mancar. Mereka berdua nampak ceria dan senang hati dengan misi dan tugas yang diberikan.

Wak bekalkan mereka topi keledar dan pam kaki sebagai persediaan misi perpindahan tersebut. Selepas beberapa jam, Wak menerima panggilan dari SUN, melaporkan bahawa motorsikal tersebut tidak dapat dibawa pada hari ini kerana beberapa masalah teknikal.Lagi pun hujan agak lebat. Wak putuskan misi ditangguhkan dan mereka memilih hari Jumaat sebagai hari berkat untuk menunaikan hajat.

Bab 2

Seperti yang telah dijanjikan mereka pun memulakan siri perjalananan Pada mulanya mereka sangkakan ia hanyalah satu tugas mudah. Rupa-rupanya manusia hanya mampu merancang sahaja sedangkan Allah yang akan menentukan keputusan akhirnya.

Baru beberapa kilo mereka bergerak, motorsikal tersebut dah mula meragam. Kebetulan bengkel ada di pinggir jalan. Mereka mencari bengkel terdekat dan terpaksa menunggu beberapa minit untuk dibaiki.

Selepas selesai mereka pun meneruskan perjalanan. SUN telah terpilih sebagai penunggang motorsikal tersebut. SUK memandu kereta memantau kelancaran perjalanan dihadapan. Perjalanan berjalan lancar hinggalah apabila penyakitnya datang semula. Mereka terpaksa mencari bengkel lagi untuk proses pembaikan kali kedua.

Cuaca semakin panas dan waktu solat jumaat semakin hampir. Baju yang dipakai sudah seperti orang mandi .Habis basah lencun . dahaga jangan cakaplah. Tekak kering dan nafas pun mencungap dan tentunya yang paling mencabar ialah apabila ia berlaku di bulan Ramadan. Ya Rabb..

Selepas mereka menemui bengkel dan menceritakan situasi yang berlaku, mereka mencari masjid berhampiran untuk menunaikan Solat Jumaat. Sementara itu motorsikal itu terpaksa menjalani pembedahan kali kedua. Wak pun tak taulah apa jenis penyakitnya.

Pada pukul 3.00 petang, wak menerima panggilan dari SUN. Dia akhirnya menyerah. Perjalanan memang sangat mencabar. Mekanik menyatakan bahawa kerosakannya agak berat dan mungkin pukul 7.00 baru siap.

Selepas berbincang akhirnya Wak cadangkan supaya misi ditangguhkan dan akan disambung semula pada keesokan hari. Wak hargai pengorbanan sahabat Wak ini. Menerima ujian kerohanian dan emosi dengan penuh ketabahan dan kesabaran. Katanya “ Kerja Amal didahulukan, ketakwaan diutamakan”. Bila wak tanya lagi , macam mana Din, boleh tahan lagi ? “seronok-seronok” jawabnya ringkas penuh makna.

Bab 3

Oleh kerana kepenatan yang amat sangat SUN telah terbawa balik kunci dan cukai jalan motorsikal. Kebetulan malam itu Wak ada program bersama dengan orang asli di Bukit Kemadul, Kuala Langat. Nampaknya SUN tidak ada pilihan. Kunci terpaksa dihantar juga untuk menjayakan misi seterusnya esok. SUN sampai dirumah Wak pukul 11.32 malam. Nasib baik SUN ditemani isteri kesayangannya yang setia dan memahami kerja suami.

Pada hari berikutnya, ialah hari cuti. Semua orang sudah merancang program dan aktiviti. Ada yang menghadiri program jamaah dan ada yang menguruskan hal peribadi. SUN akan menghadiri program penting di Bangi. Beberapa orang yang Wak hubungi tidak dapat membantu. Sudah janji katanya. Akhirnya wak ajak isteri Wak untuk meneruskan misi yang tertangguh ini.

Wak tinggalkan semua urusan lain kerana misi ini tidak boleh ditangguh lagi. Esok hari ahad.lusa hari cuti umum.Hari Kemerdekaan. Selasa baru boleh sambung misi tetapi cuti persekolahan telah berakhir dan keadaan semakin rumit.

Wak cuba cari bengkel yang dimaksudkan oleh SUN. setelah berpusing-pusing akhirnya jumpa juga dan Wak geleng kepala.Bengkel itu agak jauh dari jalan besar. Agak tersorok dan terletak diselah-celah semak pinggir sungai berhampiran Kilang Gula. Wak cuba bayangkan SUN menolak motor mendaki jejantas untuk menyeberang lebuhraya. Wak kesian bukan apa, sebab SUN terpaksa juga membawa muatan dirinya sendiri yang bukan sekilo dua. Shabarrr ajelah.

Ini betul-betul latihan kerohanian untuk seorang qiadah bermujahadah mencari redha dan cinta Allah. Dalam cuaca panas dibulan puasa, pastinya hanya kekuatan imanlah yang menjadi pendorong motivasi diri.

Akhirnya…. wak berjaya juga amembawa motorsikal tersebut ke loksi yang telah di tetapkan dengan selamat. Alhamdulillah. Semuanya berjalan lancar. Tiada lagi kerosakan baru…Wak dapat rasakan betapa sukarnya mencari ilmu ikhlas...

Setelah anda membaca cerita ini, apa pengajaran yang anda perolehi?

3 ulasan:

  1. terharu sungguh.masih ada anak-anak muda yang sangat komited dengan dakwah.

    BalasPadam
  2. Ana harap ana boleh dapatkan ilmu keikhlasan ini dengan jalan dakwah yang sama... Ya Allah... kekal aku di dalam perjuangan menegakkan agama-Mu ini Ya Allah

    BalasPadam
  3. Hanya Tuhan yang Tahu
    Moga Istiqamah dalam perjuangan

    BalasPadam