Isnin, 30 November 2009

Ukhuwah Tanda Peduli Ummat

Ukhuwwah yang sebenar ialah seumpama jasad manusia.Bila ada anggota badan yang sakit makan anggota badan yang lain pun akan turut sama merasai kesakitannya.Kadang-kadang kerana jari tertusuk duri ikan sahaja menyebabkan kita sudah hilang tumpuan.Bagaimana kalau ada hati yang tertusuk sembilu kata.Pasti sakit pedihnya terasa hingga ke uluhati.

Apabila ada saudara kita atau sahabat kita yang berada dalam keadaan yang 'sakit' atau ditimpa musibah seperti bencana alam, penyakit, kemalangan dan sebagainya, kita akan cepat-cepat bertanyakan khabar dan menawarkan apa jua bantuan yang boleh diberikan. Inilah sikap dan amalan yang telah diajarkan oleh baginda Ar Rasul SAW kepada para sahabat dan umatnya.

Kita harus mencontohi sikap kaum Ansar dan Muhajirin yang bersaudara dan berukhuwwah kerana Allah dan Rasulnya. Segala tindakan dan tuturkata yang diungkapkan adalah kerana hendak mendapatkan redha Allah dan Rasulnya.

Mungkin kerana kesibukan kita mengurus diri dan keluarga menyebabkan kita tidak punya masa untuk bertanya khabar dan bertemu dengan sahabat dan rakan yang sebok dimedan dakwah.Mereka juga perlu mengurusi keperluan diri mereka dan keluarga mereka.
Apabila mereka keletihan dan kepenatan kerana berada dimedan barisan depan maka sahabat yang lain harus bersedia menjadi penampan dan bersedia mengambil tempat.

Ramai dikalangan sahabat-sahabat Wak sendiri yang menangguhkan kehendak peribadi untuk menyambung pelajaran kerana hendak memberi laluan kepada sahabat yang lain memburu impian.Biarlah mereka bertebaran dimuka bumi mencari ilmu kerana akan tiba dan masanya burung akan kembali kesarang.

Namun begitu ada juga segelintir yang menjadi asap lalu menjadi wap dan lenyap. Mereka lebih selesa mengambil jalan selamat dan jauh dari onak berduri perjuangan menegak kebenaran dan keadilan.

Wak sering berfikir sendirian selepas penat bekerja membanting tulang seharian.Siapa lagi yang harus peduli dengan nasib ummat ini? Wak teringat getaran suara Ar Rasul saat hampir diakhir perjalanan hayatnya..Ummati...ummati...ummati...Rasanya seperti masing terngiang-ngiang kedengaran dicuping telinga ini..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan