Isnin, 30 November 2009

Berkorban Tanda Syukur



Wak rasa belum terlambat untuk mengucapkan Salam Aidil Adha dan Selamat Menjalani Ibadah Korban kepada semua para muslimin dan muslimat semua. Teristimewa ucapan dan ingatan ini untuk para pengunjung setia walau dimana jua anda berada.

Tahun ini Wak diberikan amanah untuk mengelolakan program Ibadah Korban. Pada Hari pertama Wak berada dikampung isteri Wak di Kuala Terengganu.Wak sempat singgah diPasar Payang untuk mencari golok untuk menyembelih lembu korban.Mana tau nanti ada peluang untuk menyembelih.

Alhamdulillah sempat juga Wak beli sebilah golok yang Wak rasa cukup sesuai untuk menyembelih.Harganya pun berpatutan.Sarungnya dibuat dari kayu kemuning muda. warnanya putih dan dicampur dengan kayu getah.Silap haribulan, belum sempat kena dah putus! Wak berangan je.

Sebenarnya Wak tak mampu nak beli pisau penyembelih buatan Jerman yang dibuat dari karbon dan stailesstell.Menurut Us Sapuan Nayan, Pakar penyembelih dari JAIS, Hanya ada 3 negara yang keluarkan pisau jenis tu iaitu Jerman,Brazil dan China.Tetapi buatan China agak kurang menyerlah ketajamannya tetapi lebih murah harganya.

Pihak Veteriner kata pisau tu bagus tapi harganya sebilah Rm200.Menurut petua dari pakar penyembelih, untuk menguji ketajaman pisau, cuba letak dikuku.kalau ditarik melekat,memang cukup tajam untuk menyembelih.Kalau tidak,kenalah asah semula.

Wak sebenarnya belum pernah menyembelih lembu atau kambing.Dulu masa mula-mula menyembelih ayam, sekali tarik terus putus!Tapi sekarang semua ayam dah siap disembelih dan boleh siap potong 16 lagi.jadi tidak ramai orang yang tahu atau berani untuk menyembelih!

tapi wak dengar ada kemungkinan, penyembelihan terbuka akan tidak dibenarkan lagi pada masa akan datang kerana dikhuatiri jangkitan virus. Wak tak pasti dengan maklumat yang Wak dengar tu. harap pihak berkenaa dapat beri penjelasan dan alasan yang kukuh sebab Program Ibadah korban ini adalah amalan yang telah dilakukan sejak beratus tahun.

Semua umat Islam dimana-mana ceruk rantau dunia tetap mengadakan ibadah korban sebagai satu pernyataan rasa syukur kepada Allah dan keinsafan diri kepada fakir miskin dan insan yang lain.

Sekiranya setiap insan muslim yang mampu untuk menyumbangkan Rm350 untuk satu bahagian, bermakna akan lebih ramai lagi orang yang berpeluang untuk menerima dan merasai daging segar sekurang-kurangnya setahun sekali!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan