Jumaat, 20 November 2009

Debat Sarjana - Satu Aqidah




Malam tadi Wak dijemput menghadiri rancangan Al Kuliyyah Khas. Program yang sepatutnya disiarkan secara langsung dibatalkan disaat akhir dan hanya siaran rakaman sahaja.

Tajuknya mudah tetapi sangat memikat iaitu " SATU AQIDAH". Dewan Dewan Bahasa dan Pustaka penuh dengan pendengar. Wak kira majoritinya ialah peminat dan pengkagum kepada seorang sosok yang disebut-sebut oleh para penyokongnya sebagai Mujaddid@Tokoh Pembaharu.Wak faham kenapa ramai orang datang.Isu hangat dan panas di Selangor.

Panel yang beraksi didewan ialah tokoh ilmuan tersohor iaitu YBhg. Dr. Uthman El Muhammady, dari ISTAC, PM Dr Fauzi Deraman dari UM dan Dr Asri Zainal Abidin, mantan Mufti Perlis.Moderator Forum ialah Us Fauzi Mustafa.

Wak duduk dikerusi belakang kerana bahagian depan dah penuh.tetapi dibahagian belakang ramai muka-muka yang wak kenal.Wak sempat bersembang dengan ramai sahabat dan tetamu yang datang.Mantan Presiden ABIM, Sdr Yusri,Sdr Saiful Alwi dan ramai sahabat dari Yayasan Sofa juga turut kelihatan.Waratwan2 Karangkraf pun ramai.

Semasa sesi rakaman, semua panel melontarkan buah fikiran dan pendapat mereka dengan baik dan berhati-hati.Namun ada juga yang melontarkan pandangan yang panas dan sensitif namun nampaknya pengalaman moderator yang luas dan kecekapannya mengemudi perbincangan dapat meredakan suasana.

Selepas sesi rakaman selesai, pihak penganjur membuka sesi soal jawab.Beberapa peserta mengajukan soalan termasuklah Mantan MB Perlis, Dato' Shahidan dan Sdr Yusri.Dalam sesi jawapan balas nampaknya semua panel lebih bebas dan berani mengeluarkan warna sebenar diri mereka.

Melalui bilangan orang yang bertepuk tangan dan ketawa, wak rasa memang ramai peminat dan pengkagum Dr MAZA.Apa yang mengejutkan Wak ialah mereka ketawa beramai-ramai apabila ada sindiran dan lawak berkenaan amalan Mazhab Shafie yang disampaikan oleh panelis berkenaan.Bahkan ada seorang panel yang bila bersalam pun tak pandang muka dan sambil lewa sahaja! Ulama' kan model ikutan umat!

Bayangkan PM Dr Fauzi boleh menyindir orang Islam di Malaysia akan mengerjakan Haji lebih lama paling kurang 3 bulan kerana nak tunggu jemaah lain balik takut batal bila bersesak-sesak.!Gurauannya disambut dengan deraian ketawa dari para pengikutnya.Jelas dan terang.

Namun Us Usman dengan tenang dan hikmah sekali memberikan komentar yang tajam dan mengesankan." Malam ini saya merasa begitu sayu sekali. Sayu kerana apabila ulama' dan ilmuan besar ditertawakan. Siapa kita untuk mentertawakan mereka?Allah akbar.Kemudian dia dengan penuh tawadu' (membahasakan dirinya sebagai 'lebai tua') menceritakan tentang pengalamannya bersama dengan tokoh ilmuan dari serata dunia. Wak pun tak dapat nak merakam semua ceritanya.Menyesal wak tak rakam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan