Isnin, 30 November 2009

Saat Mendebarkan Si Penyembelih Lembu



Pengalaman pertama adalah saat yang sangat mengujakan. Sebelum melalui saat-saat yang dinantikan, perasaan pasti menjadi serba tidak kena. Bermacam-macam bayangan dan lintasan fantasi yang bersarang diminda.semua orang pasti melalui dan merasai situasi begini.Kalau orang lelaki mungkin ketika nak 'masuk jawi'aka sunat aka khatan manakala orang perempuan masa nak bersalin aka beranak.Mungkin ada yang melalui pengalaman yang lebih hebat dari peristiwa diatas..

Wak juga terpaksa melalui detik yang mendebarkan ini.Wak rasa memang dah bersedia disegi mental dan fizikal untuk menempuh saat yang dinantikan.Wak kena mulakan langkah pertama ini sebelum langkah yang beribu-ribu langkah.Wak dah nekad.Wak akan basahkan bumi ini dengan darah.Biar darah merah itu mengalir membasahi bumi sebagai tanda kejayaan dan kesyukuran.

Kali ini ada 5 ekor lembu yang akan dikorbankan.Semalam semasa Majlis anjuran Masjid An naim ada 6 ekor lembu, Wak tidak berkesempatan kerana sebok dengan tugas sebagai Ketua Agihan.Tugas Wak ialah mendaftarkan semua peserta dan petugas Majlis korban, seterusnya penerima-penerima yang terpilih dari kalangan fakir miskin, muallaf, ibu tunggal,rumah-rumah perlindungan dan kebajikan dan warga emas.



lembu pertama telah berjaya diselesaikan oleh Tuan Pengarah JBS Selangor, Tn Hj Makhruzi. Beliau memang dah biasa menyembelih.Mula-mula rasa cuak juga sebab teknik yang baru diperkenalkan oleh Us Sapuan agak ringkas dan mudah. Lembu yang dah dibaringkan cuma perlu diikat sebelah kaki dan ditarik kebelakang.Tiada kayu, tiada batang pisang, tiada kayu dicelah kelangkang dan tiada orang yang memegang.

Pisau yang wak beli tidak cukup asah dan tidak melepasi tahap yang memuaskan. Tapi disegi penampilan dan gaya nampak menyakinkan.Akhirnya ,wak pinjam pisau Us Sapuan yang berkilat buatan Jerman itu.Itu pun dia kata ketajamannya tinggal 60%.



Selepas wakalah dibacakan, takbir pun bergema.Wak letakkan pisau yang berkilat itu dileher dan dengan lafaz Bismillah Allah Akbar, Wak gerakkan mata pisau dari arah bawah dan keatas. Darah merah segar memancut keluar dengan begitu deras sekali.Apabila Us Sapuan memberikan arahan 'sudah',Wak pun angkat pisau.Nampaknya proses sembelihan Hanya beberapa saat sahaja dah selesai.Alhamdulillah.Akhirnya..


Penyembelih pelatih berikutnya ialah Us Muszaki dan diikuti dengan tn Hj Jamali.Tahun depan giliran anak-anak muda angkatan baru...Br.din dan Kam ..bersedia dengan pisau baru...Kalau beranilah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan