Jumaat, 27 Mac 2009

Dimana Geranganmu Anak Muda ?

1. Beberapa hari kebelakangan ini Wak ada berbincang dengan kawan-kawan tentang masalah orang muda. Fokus perbincangan ialah kenapa orang muda tidak berminat dengan kerja-kerja kesukarelaan terutamanya dalam bidang Dakwah Islamiyyah.

2. Kelompok sasaran generasi muda yang kami bincangkan ialah penglibatan kalangan guru-guru warga pendidik khususnya guru agama. Setiap tahun negara kita mengeluarkan ribuan pelajar dan ilmuan dalam bidang agama Islam dalam berbagai disiplin ilmu agama.Bahkan ada yang mengkhusus dalam bidang dakwah dan kepimpinan. Tentunya ilmu dan pengalaman yang diperolehi akan dapat merancakkan lagi usaha dakwah terumanya dalam kerja berpasukan. Maksud Wak bekerja dalam bentuk jamaah.Bukan berdakwah dengan berceramah sorang-sorang disurau dan masjid.

3.Walaupun ada kawan-kawan Wak yang terlibat secara iltizam dan istiqamah tapi masih ada ramai lagi yang belum terlibat. Wak memang puji dan kagum dengan kawan-kawan Wak yang terus konsisten.Walaupun ribut melanda, petir diangkasa dan lautan bergelora, namun kerja dakwah tetap diteruskan.

4. Masalah ini begitu merunsingkan Wak dan kawan-kawan.Mungkin Wak kurang mendekati dan mengajak mereka untuk terlibat dalam kerja-kerja dakwah ni.Wak menginsafi bahawa Wak belum cukup baik dan cukup bekerja keras untuk meyakinkan mereka.

5. Namun begitu ,Wak sentiasa berdoa dan terus berdoa.Semoga masanya akan tiba.Hati mereka akan terbuka.Mereka akan menyedari bahawa sebatang lidi tidak akan mampu menyapu lantai.

Sebarang pandangan dan komen sangat dialu-alukan.
Syukran.

1 ulasan:

  1. Pendidik sekarang bukan berjiwa pendidik lagi, kalau ada dua tiga kerat dah cukup bagus, yg lain harap tunggu gaji ujung bulan !!!

    BalasPadam