Selasa, 3 Mac 2009

ALANG-ALANG TULIS BIAR SAMPAI JADI KITAB

Alang-alang menenun, biarlah sampai menjadi kain;
Alang-alang menulis, biarlah sampai menjadi kitab.

Sejak Wak jadi usahawan ni wak dah rasa macam-macam ujian. Al hamdulillah semua ujian Allah Wak dapat tempuhi dengan sabar dan yakin kepada Allah.

Wak rasa memang betul 9/10 rezeki ada dalam perniagaan. Wak nak jadi seorang usahawan yang berjaya. Dalam masa yang sama Wak juga nak jadi macam Imam Abu Hanifah. Disamping menjadi seorang ilmuan, berusaha menjadi seorang ahli perniagaan. inilah yang namanya ilmuan yang praktis.

Wak teringin nak jadi daie yang mandiri. Maknanya Wak tidak terikat dengan mana-mana pihak yang berkepentingan. Wak boleh menyatakan apa sahaja kebenaran dari ajaran Islam. Dulu wak semasa Wak kerja dengan Kerajaan Wak pernah ditakut-takutkan oleh pihak tertentu.Nama Wak disenaraikan 'orang yang perlu diberi perhatian'. Tapi Wak yakin apa yang Wak buat tidak bertentangan dengan undang-undang Allah, apalagi dengan undang-undang manusia.

sekarang dah lima tahun Wak jadi wiraswasta. Wak nampak dan dapat rasa dah ada peningkatan dalam usaha dan kehidupan Wak. Cuma wak masih tak puashati dengan apa yang Wak dah buat untuk Islam. Wak nak ajak lebih ramai kawan-kawan Wak yang lain untuk masuk gelanggang dakwah. Banyak perkara tentang pembangunan ummah yang masih belum beres. Walaupun banyak halangan dan dugaan yang sedia merentang dijalan, wak tetap akan meneruskan perjuangan dan perjalanan ini.

wak renung dan menghayati kata pujangga ini dengan penuh perhatian :-
Alang-alang menenun, biarlah sampai menjadi kain;
Alang-alang menulis, biarlah sampai menjadi kitab.

Anda bagaimana?

1 ulasan: