Ahad, 22 Mac 2009

Bila Badan Tak Sihat..

Sabtu, 21 Mac 09 - Wak diminta oleh sekumpulan anak muda yang menamakan diri mereka sebagai PEPIAS. Kebanyakan penggerak dan aktivisnya adalah pelajar-pelajar universiti dan Kolej di Negeri selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Program tersebut diadakan di sebuah Madrasah dan surau di Shah Alam. Semasa pengisian kuliah Maghrib wak diminta membicarakan topik peranan dan tanggungjawab anggota jemaah dalam melaksanakan dakwah.

Ramai juga ahli jemaah surau yang join sama dalam majlis Tazkirah tersebut. Kebanyakannya adalah generasi pesara yang masih aktif dan tahu diri untuk meletakkan diri dalam masyarakat.

Agak sukar juga membicarakan topik yang mudah ini tapi untuk pendengar yang berbagai aras usia dan cita rasa. Wak dapat rasakan bahawa apa yang Wak sampaikan kurang membekas dalam diri dan hati pendengar.

Wak rasa masih kurang sihat dan tak dapat nak menghayati topik yang Wak sampaikan. Buku yang Wak bawa pun cuma mengisi ruang kosong di atas meja penceramah. Fikiran wak tak dapat nak fokus kepada topik yang sedang wak bicarakan. Kadang Wak mengulang isi yang sama dan kadang merayau jauh entah kemana.


Pengajarannya untuk diri Wak sendiri, Pendakwah mesti kena jaga kesihatan jasmani, kesihatan minda dan kesihatan emosi.

Wak Juragan - Sedang mencari ilmu ikhlas

1 ulasan:

  1. wak, bagus sekali kalau dapat menelaah kitab
    seni menikmati ujian

    BalasPadam