Selasa, 3 Mac 2009

PERTAMA KALI KENDALI MENSYUARAT AGUNG PIBG

Semalam ( 28 Feb 09 )Wak mengahadiri mesyuarat PIBG Sekolah anak Wak. Ramai juga yang datang , sekitar 300 orang. Tapi nak dikira dari jumlah keseluruhan pelajar seramai 1900 orang jumlahnya taklah besar sangat. Oleh kerana polisi Kementerian tidak membenarkan orang politik dari Kerajaan Selangor untuk menghadiri program disekolah maka YDP PIBG sahaja yang merasmikan mesyuarat agung tu.

Sebagai YDP Wak cadang nak panggil ADUN ( Ahli Dewan Undangan Negeri ) Kawasan untuk datang menjenguk keadaan sekolah. Paling kurang seringgit dua dihulur untuk membantu pembangunan sekolah. Nampaknya pentadbir disekolah tidak mahu menanggung risiko. Orang kata mencari nahas namanya.

Wak minta juga pegawai dari PPD ( Pejabat Pendidikan Daerah ) atau JPS ( Jabatan Pelajaran Selangor ) untuk turun padang. Bagus juga kalau ada orang atas turun ke bawah. Malangnya tidak ada pegawai yang berkelapangan. Wak fikir kalau ada pegawai yang datang mungkin boleh memahami keadaan masalah di sekolah.

Wak sungguh kecewa dengan keadaan yang berlaku. Orang yang nak buat baik dihalang tapi orang yang diajak buat baik macam-macam alasannya. Apa nak jadi wak pun tak tau. Wak rasa negara ni adalam keadaan yang dah tak menentu. Politik tak stabil.ekonomi pun sakit. Pendidikan pun tersepit.Yang jelas kehidupan semakin perit.

Wak tengok muka kawan-kawan wak yang datang. Semuanya bukanlah orang-orang yang hidup mewah. Semuanya sekadar cukup untuk sara diri dan keluarga. Di mata hitam mereka jelas tergambar keperitan hidup dan penanggungan beban hidup yang berat.

Bila wak cadangkan untuk kutipan sumbangan atau apa-apa bantuan untuk projek pembangunan akademik dan prasaran sekolah, mereka menjawab perlahan seperti tidak berupaya atau berat hati. Wak tau mereka serba salah. Kalau kata tak setuju nanti dikata tidak pentingkan pendidikan anak-anak. Sedangkan banyak keperluan lain juga yang perlu dibereskan.

Wak hanya mampu berdoa. Wak bermunajat semoga orang-orang yang diberi kuasa mentadbir negara ini dijauhi dari sifat yang buruk dan keji dan sentiasa dibawah petunjuk Ilahi. Wak dah bosan dengan kemelut yang berlaku. Wak rasa betul amaran nabi kita ” Kalau sesuatu urusan dilakukan oleh mereka yang TIDAK layak, tungguhlah saja kedatangan Qiamat”.

1 ulasan:

  1. wak ! apa kata kita tukar saja pemimpin yang tak layak! haprak! korup......

    BalasPadam