Ahad, 22 Mac 2009

Usrah 3G ABIM Selangor

assalamualaikum wrt wbt

Pagi semalam Wak menghadiri majlis ilmu di Shah Alam. Wak telah diberi kesempatan untuk menyampaikan sedikit pengisian untuk tetamu yang hadir. Majlis itu telah dihadiri oleh lima puluh orang qiadah dan aktivis dakwah ABIM Selangor.

Wak diminta oleh pihak penganjur untuk membicarakan tentang Ta'bir mimpi Raja dalam Surah Yusof. Wak pernah membaca novel ayat-ayat Cinta. memang penuh emosi dan mengasyikkan, tetapi membaca Kisah perjalanan hidup nabi Yusof lebih trajis dan penuh pengajaran.

sesungguhnya kejadian mimpi Raja Mesir ini adalah satu mesej penting dari Allah SWT tentang amalan pengurusan ekonomi yang baik kepada sebuah negara.

"Nabi Yusof mentafsirkan bahawa tujuk ekor lembu gemuk yang memakan lembu kurus sebagai tempoh ekonomi Mesir berada dalam pertumbuhan yang memberangsangkan selama tujuh tahun dan seterusnya ekonomi merudum dan meleset teruk selama tujuh tahun."

"Semasa Nabi Yusof dilantik menjadi menteri Kewangan, baginda telah menyimpan sebahagian harta dan makanan sebagai stok simpanan untuk menhadapi zaman kemelesetan ekonomi."

Perbincangan menjadi hangat dengan tambahan maklumat dan informasi terkini tentang ekonomi dunia dari sahabat-sahabat yang terlibat dalam dunia perniagaan. Wak yang kurang arif dengan dunia ekonomi juga merasa begitu gusar dengan keadaan yang berlaku.

Sekiranya dunia hari ini akan berdepan dengan bencana yang dahsyat Wak rasa umat Islam kena baca Doa Qunut Nazilah. Bencana besar mesti dielakkan. Usaha dan ikhtiar untuk mengatasi bencana ini mesti dilakukan dengan telus dan bersungguh.

Bagaimana dengan usaha Kerajaan Malaysia hari ini? adakah Pakej Rangsangan Rm60 Billion itu benar-benar usaha menyelamat ekonomi negara tau ia hanya sekadar gimik politik untuk kepentingan pihak tertentu?

wak - Masih kais Pagi makan petang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan