Sabtu, 23 Mei 2015

MENIKMATI TANDAS GAYA CINA

Selepas kenyang menikmati juadah istimewa dan lazat, pastinya ada yang terdesak untuk 'membuang sampah'. Jika memang tidak boleh ditangguhkan hingga balik ke hotel, maka anda terpaksalah melaksanakan segera panggilan alam tersebut. 


Kebanyakan orang yang pernah mengunjungi negara China , pasti mempunyai kenangan yang tersendiri berkenaan dengan penggunaan tandas di China. Tandas awam di sini biasanya tiada paip air. Jadi anda kena bawa air sendiri. Tisu tandas juga jarang disediakan. Kadang-kadang sisa tisu yang telah digunakan dibuang di sudut tandas boleh menyebabkan tekak anda akan kembang dan terasa loya. Ada kawan-kawan yang membekalkan topeng muka untuk mengurangkan bau yang mengganggu emosi anda tetapi timbul pula cabaran lain...Ada tandas yang tidak berkunci dan ada yang pintunya hanya separuh sahaja. Anda boleh ber hai-hai dengan orang sebelah.

Tandas masjid juga tidak kalah sikon nya ( situasi dan kondisi ) nya. Bahkan kadang timbul keanihan pulak sebab ada ruang seperti tandas tapi didinding tertulis (  NO TOILET ). Rupa-rupanya ia memang bukan tandas, walaupun hanya untuk berkencing sekalipun! Ada kawan-kawan yang ditegur oleh jemaah tempatan dalam bahasa cina kerana kencing di ruangan tersebut, tapi tidak mampu untuk membalas dengan kata-kata . Oleh kerana keadaan terdesak, dan kami hanya itu yang mampu tersengih sahaja.

Semasa berbual-bual dengan imam masjid , ruangan tersebut hanya untuk mencuci sahaja. Maknanya , selepas anda membuang ‘sampah’ , anda boleh melakukan istinjak diruangan tersebut. Nampak macam pelik, tapi itulah hakikatnya di sini. Perlu dicatat, tidak semua masjid atau restoran tandasnya begitu, tapi rata-ratanya begitulah..

Selamat menikmati tandas gaya Cina dan jangan banyak merungut...Bersyukurlah.....
*Cukuplah cerita tentang tandas..Naik kembang tekak pulak rasanya..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan