Sabtu, 23 Mei 2015

MAKANAN HALAL DI CHINA

Agak sukar sebenarnya untuk mendapatkan makanan halal di China kerana umat Islam yang minoriti dan sangat sedikit. Namun , disekitar hotel kami ada beberapa restoran halal. Bahkan ada peniagapeniaga kaki lima yang menggunakan motorsikal dan gerai kecil yang meletakkan tanda “makanan Islam” atau tanda halal.

Bahkan hotel tempat kami menginap pun menyediakan makanan halal. Untuk meyakinkan pelanggan, ada ayat kursi besar yang diframekan diltak didinding dewan makan hotel. Ada pekerja lelaki yang berkopiah dikepalanya melayan kami tapi sama ada di tak faham bahasa komunikasi kami atau memang dia ditugaskan oleh majikannya untuk memakai kopiah kerana ada tetamu muslim datang menginap di Hotel mereka.




Harga makanan di restoran atau kedai makan jauh lebih murah berbanding di hotel. Jumlah makanannya juga lebih berbagai corak dan citarasanya. Kebanyakannya disediakan ala carte. Anda boleh memesan dengan menunjuk gambar hidangan yang di letak di dinding kedai. Pastinya anda tidak tau nama menu tersebut. Jika nampak berkenan dengan nafsu anda, silakan saja memesannya. Harganya sangat berpatutan kerana kuantiti hidangannya sangat banyak. Kebanyakannya kami tidak mampu menghabiskannya.

Nasib baik ada gambar untuk memudahkan pelanggan memilih menu kerana masalah komunikasi


 Sate Cina yang sedap berasal dari kawasan Timur - Xinjiang


Tiada ulasan:

Catat Ulasan