Isnin, 26 Mei 2014

ISRA' "PERJALANAN MALAM" : DARI JEDAH KE MADINAH

Jam 12.30 pagi kami bergerak meninggalkan Terminal Haji yang telah menguji jiwa dan iman kami untuk banyak bersabar. Kami benar-benar mempelajari ilmu sabar dan Alhamdulillah, semuanya lulus dengan baik dan cemerlang. Tiada kata-kata kesat dan maki hamun yang keluar dari mulut sahabat-sahabat kami. Tiada juga tindak balas negatif  yang memburukkan keadaan. Kami sedar kami ini datang untuk menunaikan ibadah umrah dan sedang berusaha mendapatkan redha Allah SWT. Kami datang bukan untuk menjadi samseng atau mencari geruh dan bergaduh dengan saudara-saudara kami yang kami pun tidak kenal lagi.

Dalam keadaan keletihan kami meneruskan perjalanan kami ke Madinah untuk meneruskan misi kami menziarahi Baginda rasul SAW . Oleh kerana kepenatan, kebanyakan kami terus terlelap selepas  bas kami mula masuk ke lebih raya dan meredah kegelapan malam menuju ke Madinah. Cuma yang tak bes nya ialah kenderaan yang kami naiki ni jenis coster. Kerusinya hanya separas bahu dan tiada alas kepala. Aku kesian kepada pakcik-pakcik yang sudah lanjut usia dan uzur terpaksa menempuh perjalanan ini dengan keadaan begini. Semoga mereka dapat bersabar dan dapat menghadapi semua ini dengan ikhlas dan qanaah mengharapkan redha Allah swt. 

Perjalanan kami berjalan lancar dan pemandu  memberhentikan kenderaan di satu kawasan rehat dan rawat  untuk kami menunaikan solat dan merehatkan badan sekejap. tidak ramai manusia di sini. Mungkin sebab waktu menunjukkan jam 2.30 pagi. Hanya ada beberapa jemaah umrah  yang turut berhenti rehat di sini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan