Jumaat, 23 Mei 2014

DI SINILAH PUSAT LATIHAN ILMU SABAR !


Ketika kami tiba di kawasan Terminal Haji, sudah ramai jamaah yang berihram. Dari rupa paras mereka aku rasa mereka dari Negara India. Ketika itu jam menunjukkan pukul 12.45 pagi. Kami begitu rasa teruja dan rasa gembira sekali kerana akhirnya impian untuk datang ke Tanah suci Mekah dan Madinah ini akhirnya tercapai jua.

Aku tertinjau-tinjau mencari  papan tanda untuk berbaris bagi urusan imegresen , tetapi kelompok rombongan dari India yang ramai berhimpun tadi sedang menunggu giliran untuk diperiksa passport mereka. Tetapi aku tengok macam tak ada barisan pun. Jadi kami pun berbaris mengikut orang depan.  Oleh kerana semua penumpang pesawat MAS adalah jamaah umrah, maka ramailah yang berada di kawasan terminal tersebut. Dalam pesawat kami, ramai juga jamaah dari Indonesia yang menggunakan penerbangan MAS.

Selama sejam aku berdiri keadaan baris tidak bergerak dan berganjak dan aku mula pelik. Aku cuba dapatkan maklumat dari pegawai bertugas. Aku diberitahu bahawa warga emas berusia 60 tahun keatas  dan kaum wanita diminta untuk berbaris dikaunter khas sebelah kiri pintu masuk terminal tersebut. Aku minta beberapa orang ahli rombongan  OMEGA warga emas untuk beralih ke barisan yang dimaksudkan. Aku juga minta salim membawa ibunya yang berkerusi roda untuk mengikut barisan tersebut. Al hamdulillah dalam masa dua jam urusan mereka semua selesai. Tetapi aku Nampak Salim bergerak menuju  ke barisan kami tanpa ibunya. “ Emak saya dah ok. Tapi saya kena baris ikut kelompok lelaki sebab nak scan jari”. Ibunya diletakkan ditepi dinding sementara menunggu proses kami  selesai.

Salim berbaris dibelakang kami selang 5 orang penumpang lain. Kemudian masuk  ramai penumpang dari pelbagai Negara . Melalui passport aku tengok, ramai orang-orang Libya, Qatar dan macam-macam negara lagi. Ada beberapa orang penumpang yang secara selamba memotong barisan. Walaupun sudah ditegur dan diberi peringatan oleh penumpang lain, tetapi mereka buat bodoh saje. Anehnya, ada yang berkopiah, berjanggut panjang dan yang lebih teruk lagi mereka yang berpakaian ihram.

Selama 4 jam kami berdiri, berlaku beberapa insiden perbalahan mulut Antara para penumpang. Oleh kerana badan sudah penat, perut sudah lapar, hati sudah panas, ramai yang hilang sabar dengan kelembapan sistem imegresen Saudi! Penumpang semakin berhimpit dan tolak menolak dan beberapa orang arab mula meninggikan suara. Tiada pegawai  imegresen yang mengawal keadaan dan membetulkan keadaan tersebut. Selang beberapa minit, pegawai bertugas meninggalkan kaunter dan pergi entah kemana. Selepas 10 minit barulah  datang pegawai lain meneruskan tugasan tersebut. Kami sudah semakin tertekan dengan keadaan tersebut dan kelompok jamaah India mula melaungkan talbiyyah untuk menenangkan keadaan. Kami diberitahu, mereka telah berbaris sejak pukul 3.00 petang lagi! Maknanya ketika kami sampai, mereka sudah 4 jam menunggu!

“ Bulan lepas kawan saya menunggu hampir 5 jam dan hampir berpatah nak  balik ke Malaysia” Ujar seorang teman yang berdiri disebelah aku. “ Masalahnya sistem perlu diperbaiki. Kalau musim Ramadan dan haji, tak taulah macam mana keadaannya ni” ujar nya lagi.

Tiba-tiba ada seorang lelaki arab berpakaian ihram datang dari arah belakang dan mencium pipi seorang lalaki Melayu yang ada di depan aku! Kemudian tanpa rasa malu dan rasa bersalah dia minta laluan mencelah untuk memintas barisan. Tetapi nampaknya usahanya itu kurang menjadi. Kami sepakat bertegas… No Way!   Q-up please!

Sedang kami bertafakkur dan diam memikirkan keadaan yang sedang berlaku, kedengaran suara orang bertengkar lagi. Kali ini seorang lelaki Melayu dengan lelaki Arab. Aku tengok lelaki Melayu itu sambil memeluk sekarton rokok Dunhill, bercakap dengan nada marah-marah dalam Bahasa Ingeris dan cuba disabarkan oleh seorang wanita yang aku kira ibunya..Kawan-kawan Arab yang lain pun turut membantu menenangkan keadaan.. “ Sabar! Sabar! Semua… berbarislah dengan betul…kata mereka..keadaan kembali reda dan senyap...

Akhirnya,  giliran aku pun tiba, tapi malannya, pegawai bertugas bangun dan terus keluar. Aku tak tau kemana dia pergi. Aku hanya mampu melihat dan kebingungan. Selepas beberapa minit dia kembali.Aku tak tanya kemana dia pergi. Mungkin pergi tandas atau pergi minum teh agaknya. Jam  di dinding sudah menunjukkan jam 11.00 malam. Maknanya sudah 3 jam setengah aku berdiri di sini.

Selepas aku selesai, ada seorang lagi ahli jemaah umrah aku yang perlu ditunggu. Sementara itu, aku menguruskan bagasi aku untuk dimasukkan dalam troli. Akhirnya hampir pukul 12.00 malam, barulah semua urusan selesai. Syukur alhamdulillah..

Diluar, Ustaz Ramli sudah sedia menunggu. Aku hanya mampu meminta maaf atas kelewatan ini dan hanya Allah yang tahu apa yang ada dibalik hati masing-masing semasa menempuh pengalaman ini. Rabbi yassir...Rabbi Yassir..Rabbi Yassir...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan