Jumaat, 23 Mei 2014

WJ BERTAMU KE MEKAH

Alhamdulillah...

Hajat aku nak ke Mekah menunaikan umrah akhirnya tertunai. Syukur al hamdulillah.
Selepas hampir 20 tahun aku meninggalkan bumi Hijaz*, terasa rindu hati ingin bertamu dan beribadah di Masjidil haram dan Masjid Nabawi. Walaupun keadaan cuaca yang jauh lebih panas dan mencabar, namun jutaan umat Islam setiap hari berduyun-duyun datang siang dan malam. Aku diminta oleh pihak OMEGA travel & Tours  untuk menjadi pembimbing, sekaligus ketua rombongan untuk jamaah umrah ini.

Travelog ini aku tidak catatkan mengikut kronologi tetapi lebih kepada catatan pemerhatian dan pengalaman yang aku lalui di sana untuk dikongsikan dengan pembaca semua.

* Hijaz ialah nama lama Saudi Arabia sebelum pemerintahan Kabilah  Saud

BILA ORANG KAMPUNG MAKAN DI BANDARA

Semasa aku selesai solat zohor di surau balai berlepas KLIA, aku benarkan semua ahli rombongan untuk meninjau-ninjau lapangan dan mencuci mata di kedai-kedai barangan yang ada di kawasan bandara KLIA. Tepat jam 2.30 mereka semua diminta berkumpul dilokasi yang telah diputuskan iaitu di pintu 27.

Semasa kami berbaris untuk menaiki pesawat, aku mendengar mereka berbual tentang makanan yang mereka pesan tadi. Pak Man melahirkan rasa terkejutnya kerana nasi goreng yang dipesannya bernilai Rm30! Dan mee goreng bernilai Rm20! Ada juga yang makan bertiga hingga Rm90!

Aku tak tau harga di KLIA semahal itu sebab memang aku tak pernah pun makan di sini. Biasanya memang mahal. Maklumlah susah nak membawanya ke dalam KLIA ni dan sewanya pun memang selangit hargannya. Aku pun kesian juga sebab tidak sempat memberikan pesanan  berhati-hati sebelum membeli sesuatu barangan atau makanan.

Tapi, anggaplah itu sebagai yuran pembelajaran. Agak mahal juga yurannya untuk pelajaran seperti itu.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan