Selasa, 18 September 2012

Virus Wabak Rasuah Merebak

Dua hari yang lalu, jiran Wak baru selesai membina rumahnya yang cantik. Keliling rumah telah bersih dan hanya ada sedikit kayu dan papan sisa-sisa bahan binaan. Oleh kerana ia bukan sampah domestik yang boleh dimasukkan dalam plastik,Dua orang pekerja Dari seberang yang membantunya pun membakarnya. Fikirnya , sekarang bukan musim kemrau. Hujan mencurah-curah.

Sejurus beberapa minit dia membakar sampah tersebut, sebuah kereta penguatkuasa Pihak Berkuasa Tempatan ( M***) datang dan menegur perbuatan tersebut. Salah! Salah! kata salah seorang dari mereka. Dua pekerja tersebut pun menghampiri penguatkuasa tersebut dan mereka bertanyakan permit dan dokumen lain. Kebetulan salah seorang tidak mempunyai permit kerja dan mereka pun mengugut untuk diambil tindakan.

Oleh kerana takut untuk menerima akibat yang lebih teruk, mereka pun berunding untuk jalan penyelesaian. Mereka meminta Rm100 sebagai syarat pelepasan kerana mereka bertiga. Oleh kerana mereka kesempitan wang, dan hanya ada Rm50 sahaja, maka duit pun berpindah tangan.

Inilah penyakit bahaya yang berjangkit. Wabak ini bermula dengan virus kecil dan akan merebak menjadi besar dan sukar untuk dipulihkan.Beringatlah wahai saudaraku seIslam, Anda sedang terancam dengan pesan Ar Rasul : "Semua darah yang tumbuh dari sumber yang haram, nerakalah layak baginya"!

Begitulah cerita yang disampaikan kepada Wak selepas kejadian itu berlaku. Kok masih sanggup makan duit haram ya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan