Khamis, 6 September 2012

Anak Oh Anak


Sejak semalam wak menerima banyak panggilan untuk mendapatkan anak angkat. Mereka tau Wak dan kawan-kawan ABIM ada mengendalikan Rumah Perlindungan Wanita Darul Wardah.Tujuan asal penubuhan rumah ini adalah untuk membantu wanita yang menghadapi keganasan Rumah tangga atau menghadapi masalah perlindungan sementara.

Namun begitu, kami banyak menerima panggilan dari ibubapa yang ingin mendapatkan perlindungan sementara untuk anak perempuannya yang termengandung. Apabila disebutkan syarat minimum tinggal untuk tempoh 8 bulan, ada yang keberatan dengan alasan anak masih dikuliah / sekolah. Wak rasa ramai ibubapa yang melihat isu ini hanya perkara kecil. Yang besar ialah untuk memastikan anaknya mendapat diploma atau ijazah. Soal emosi, rohani dan akhlak anak anak bukan perkara penting.

Wak ingin menyeru kepada ibubapa yang menghadapi masalah seperti ini supaya memandang masalah ini secara menyeluruh. Penyakit ini tidak boleh dirawat seperti orang sakit kepala yang boleh dihilangkan dengan ubat penahan sakit ( pain killer ).

Kembali kepada hajat suami isteri yang ingin mendapatkan anak angkat kerana sudah bertahun-tahun tidak dikurniakan anak. Kebanyakan mereka berkahwin dalam usia 20 an. Wak pun tak pasti masalah yang mereka hadapi.Kebanyakannya tidak menceritakan dengan jelas sebab musababnya. Wak tumpang simpati kepada mereka. Berbagai ikhtiar telah dibuat dan banyak belanja telah dikeluarkan. Cuma wak perasan, kebanyakan lelaki yang datang bertanyakan anak angkat ni, kebanyakannya adalah PEROKOK!

Wak tak nak kaitkan rokok dengan keupayaan untuk mendapat zuriat kerana ia perlukan kajian dan bukti yang ilmiah. Tapi sudah banyak kajian dibuat tentang kaitan rokok dan kesuburan lelaki. Mungkin ia hanya salah satu faktor sahaja. KAlau perlu berhenti, jangan bertangguh. Jangan putus asa berdoa dan mengharapkan kurnia Allah SWT. Lakukanlah apa yang diperintahkan dan tinggalkan apa yang dilarang.Inilah kunci kasih sayang Allah kepada hamba-hambanya. Cubalah amalkan.Mana tau berhasil.Amin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan