Selasa, 4 September 2012

Perkongsian Pintar atau Penyebar Fitnah

Berpeluk dikhalayak ramai tanpa rasa malu dan segan..

Sudah hampir setahun blog ini terbiar bersawang. Benar-benar lama terbiar. Alasan biasa.sebok.sebok.sebok. Komitmen baru sebagai orang politik dan 'orang masjid' memerlukan perhatian masa dan tenaga yang lebih.


agak susah sebenarnya untuk memulakan penulisan sekiranya otak kita terbiar lama tidak dipaksa untuk menulis.Ia umpama pisau sembelihan yang akan menjadi tumpul dan berkarat jika tidak diasah dan digunakan.


Topik menarik yang menjadi tumpuan wak sekarang ini berkisar isu politik. senario semasa diMalaysia hari ini terlalu banyak perkara yang menarik untuk dianalisis dan diperhatikan. Sikap dan pandangan orang-orang politik, pengalisis dan pengamat politik juga semakin kritis dan berani.Mereka bebas menyatakan pandangan dan fikiran mereka dalam media-media elektronik seperti blog dan fb.


Blogger-blogger politik ini ada yang menulis dengan santai dan ada yang serius.Pandangan yang dikemukakan dalam tulisan mereka ini diikuti secara dekat oleh berbagai lapisan masyarakat dan usia. Ada pembaca aktif dan ada pembaca pasif. Hakikatnya media alternatif ini memberikan banyak pencerahan dan pendedahan yang sebelum ini banyak disembunyikan oleh pihak yang memerintah.


Penulis-penulis dan pembaca-pembaca blog ini harus ingat dan sedar. sebenarnya segala bicara dan apa yang mereka tulis dan paparkan itu sedang dipantau oleh Allah Subhahanu wa taala. Sekiranya tulisan yang mereka dedahkan itu benar, maka mohonlah kepada Allah agar kebenaran yang sebenar-benarnya akan tersingkap.Sekiranya kebenaran yang cuba dibawa kepermukaan itu adalah fitnah dan ghibah, maka mohonlah kemaafan daripada mereka yang berkenaan dan yang lebih penting ialah keampunan dari Allah Swt.


Janganlah sampai apa yang kita tulis dan sebarkan itu menjadi khabar-khabar dusta dan fitnah yang menjadikan umat semakin rosak dan sakit. Allah swt telah memberikan panduan yang jelas kepada umat dalam mendepani perkara ini :


"Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan".
Al Hujurat : 6


Jadi, jika ada sms, emel, artikel2 yang belum pasti kebenarannya, janganlah kita ghairah untuk menyebarkannya kepada orang lain.Ini lebih selamat dunia dan akhirat. Anda bagaimana?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan