Selasa, 4 September 2012

Jaman Edan. Ora Edan Ora Kedhuman


Dimana kedudukan negara umat Islam???


"Jaman Edan. Ora edan ora kedhuman" ungkapan yang keluar dari lubuk hati Ronggo warsito, seorang pujangga 1802 M. Sebagai seorang pegawai tinggi di istana raja, beliau melihat banyak penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa oleh pegawai-pegawai istana.

Keadaan negara waktu itu, sudah semakin merosot.keadaan urus tadbir negara telah rosak, kerana sudah tak ada yang dapat diikuti lagi. Sudah banyak yang meninggalkan petua-petua/aturan-aturan lama.

orang cerdik cendiakiawan terbawa-bawa dengan arus perdana kebejatan. Suasananya begitu mencengkam sanubari kerana dunia penuh dengan kekacauan dan kefasadan. Penyalahgunaan kuasa yang berleluasa dilakukan secara berjamaah dan telah menjadi amalan kebiasaan dikalangan penjawat awam. 'Kegilaan' dalam penyalahgunaan kuasa seperti rasuah ini menjadikan semua urusan boleh beres jika ada 'pelincirnya'.Orang baik-baik pun terikut sama dalam kitaran ini untuk kelangsungan budaya yang sudah mewabak.

Ronggo menyebut dengan penuh keikhlasan kepada orang baik dan yang cuba mempertahankan nilai baik "anda tidak akan mendapat habuan dan bagian".

Adakah hari ini kita di Malaysia, sedang melalui zaman edan seperti yang ditempuhi oleh insan seperti Ronggo ini? Agak sukar untuk kita menafikan atau menyembunyikan kefasadan dan kemungkaran yang berlaku dizaman langit terbuka hari ini.

Percayalah, bahawa Allah Maha besar dan Maha Mengetahui. Orang Melayu bermadah : Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua. Orang Arab berhikmah : " Sepandai-pandai Pandai Besi, kadang ia terketuk jarinya jua" .

Jadi, bertaubatlah kepada Allah swt kerana sesungguhnya Allah suka kepada orang yang bertaubat. Bertaubatlah dengan Taubat Nasuha kerana perjalanan hidup manusia bukan setakat mati didunia tetapi semua makhluk yang bernama manusia akan dibangkitkan kelak untuk dihitung dan dihisab segala amalannya semasa hidup didunia.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan