Khamis, 6 September 2012

Bila Ular lidi Menjadi Naga


Minggu lalu ketika berziarah hari raya dirumah teman, Wak diberitahu bahawa kawan lama Wak yang sekarang ini bertugas sebagai pengetua sebuah sekolah menengah di Klang telah dipindahkan di Sabak Bernam. Setahu Wak, kawan Wak ni memang penyokong kuat UMNO.

Ketika bertugas disebuah sekolah menengah disebuah pulau satu ketika dulu, beliau telah membuatkan lagu untuk sekolah dengan mengikut lirik lagu UMNO. Bersemangat sungguh budak-budak menyanyi setiap pagi.Itu 20 tahun yang lalu.

Bila Wak bertanya lagi, apa sebabnya kena pindah mengejut ni? Setahu Wak dia adalah seorang pengetua yang bagus, prihatin dan berani membuat perubahan.Tak taulah sekarang ni. Khabarnya, ia pun sudah menambah isteri.Memang berani lah tu.

Menurut teman Wak, Pengetua itu dipindahkan segera kerana pihak sekolah telah menerima sumbangan yang disampaikan oleh Exco Kerajaan Negeri Selangor , merangkap ADUN Selat Klang, YB Dr Halimah Ali. Kalau betul lah alasan perpindahan tersebut, Wak rasa ini satu kezaliman dan seperti satu hukuman. Tentunya peringatan ini, menjadi amaran kepada yang lain.

Sebagai sebuah institusi pendidikan yang sangat dihormati oleh masyarakat, pihak Pejabat Pendidikan Daerah yang bertanggungjawab dalam mengurus dan mentadbir negeri dengan gaji yang dibayar dari wang rakyat, sepatutnya memberikan contoh urus tadbir yang baik dan nilai-nilai murni dalam pengurusan awam.

Wak bersangka baik, mungkin ada sebab lain.Mana tau. Jika betul sangkaan seperti yang dihebahkan, pegawai-pegawai ini patut mempelajari sesuatu dari apa yang telah berlaku di negara-negara yang baru bertukar kerajaan. Janganlah kerana kita ada kuasa, kita bertindak sesuka hati dengan menzalimi orang lain. Ingatlah bahawa Allah Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui. Hari esok, belum tentu, hari untuk kita. Jadi, janganlah bersikap angkuh dan sombong.

Inilah jadinya bila, orang kecil ingin menjadi besar, lalu membesar-mesarkan dirinya. Jadilah seperti ular lidi menjadi naga!






Tiada ulasan:

Catat Ulasan