Selasa, 21 Disember 2010

IBNU AFFAN- KOPERASI HALAL CONTOH


KOPERASI IBNU AFFAN


Apabila kami sampai di perkarangan syarikat ini, timbul perasaan kagum atas kejayaan mereka membangun gedung besar seperti ini. dalam hati aku merasa bangga kerana kejayaan umat Islam di sini membangunkan ekonomi mandiri yang berteraskan syariah. Syarikat Takaful Ibn Affan adalah sebuah syarikat koperasi yang menumpukan kepada aktiviti perkhidmatan kewangan dan perniagaan.

Mereka menerima dana pelaburan dari pelabur dan memberikan pinjaman kepada ahli-ahli yang memerlukan. Pelan perkhidmatan berteraskan syariah ini mendapat sambutan yang menggalakkan dari seluruh masyarakat di sini. Buktinya ia telah pun mempunyai 50,000 ahli berdaftar dan 9 buah cawangan di Wilayah Selatan Thailand. Aku rasa koperasi belia Islam perlu banyak muhasabah dan mempelajari sesuatu dari kegigihan dan kesungguhan saudara mara kita di sini. Dulu mereka mempelajari semuanya dari ABIM dan Malaysia tetapi hari ini nampaknya mereka telah maju jauh dihadapan.

Dalam sesi dialog mereka mendedahkan bahawa rahsia kejayaan mereka ialah komitmen ahli lembaga pengarah yang ikhlas untuk menjadikan sistem ekonomi Islam menjadi satu realiti di Selatan Thai. Mereka begitu bersungguh-sungguh kerana sudah menjadi tanggungjawab dan fardhu kifayah kepada seluruh ummat di sini untuk membangunkan sistem ekonomi yang patuh syariah.

Begitulah azam dan semangat perjuangan yang dapat kami contohi dan pelajari dari mereka dalam pengembaraan ini.

KECEK TTANI

Kebanyakan penduduk Melayu Islam di Selatan Thai bertutur dalam Bahasa Melayu mengikut dialek Kelantan. Tetapi bunyi dan sebutannya agak lebih pekat dan kadang sukar untuk difahami. Seorang wakil YMAT yang memberikan penerangan tentang masalah dadah dan HIV dikalangan remaja dan belia Islam di Selatan. Mereka yang terjebak dengan dadah kerana kecewa dan ‘meraso patoh dado’. Apa yang dimaksudkan oleh beliau ialah remaja yang patah hati. Ramai dari kalangan peserta yang berkerut dahi untuk menangkap setiap butiran yang disampaikan kerana daya tangkap telinga mereka belum biasa dengan dengung dan tajwid yang beragam itu. ha..ha..ha..

1 ulasan:

  1. saya sangat tertarik dengan blog antum,,, saya berharap antum bisa membantu saya untuk research tentang syarikah takaful ibnu affan di thailand.... baik tentang sejarah , struktur, dan produk yang dihasilkan,,,,, syukron

    BalasPadam