Selasa, 21 Disember 2010

CERITA DARI PATTANI

MUASSAH DARUL AITAM WAL MASAKIN

Destinasi kami berikutnya ialah Muassah Darul Aitam wal Masakin di Pattani. Perjalanan dari Takbai memakan masa lebih kurang 2 ½ jam. Aku dah dua kali mengunjungi tempat ini. Rumah ini sudah lama tidak menerima tetamu dari luar sejak lima tahun yang lalu kerana suasana gawat dan tidak aman yang berlaku. Gambaran tentang wilayah bergolak dan pertumpahan darah dimedia sedikit sebanyak menimbulkan rasa takut dan bimbang kepada masyarakat luar untuk datang ke Selatan Thai khususnya di tiga wilayah Yala, Pattani dan Narathiwat.

Banyak perubahan yang berlaku. Ada beberapa bangunan tambahan dan rumah utama yang menjadi rumah asal penempatan anak-anak yatim juga sudah berwajah baru dan ceria. Menurut ustaz Ismail, salah seorang pendiri rumah anak yatim ini “ sekarang ini ada 1000 orang anak-anak penduduk tempatan yang bersekolah rendah yang belajar kelas fardhu ain di Muassah ini.

Pada peringkat awal penubuhannya kami pernah kekurangan makanan dan kehabisan duit. Al hamdulillah bantuan dari masyarakat dan pihak-pihak korporat banyak membantu kami membangunkan rumah anak yatim ini” Kata ustazah Maryam Samoh pengasas Rumah Darul Aitam.

MAKAN MALAM DI PATTANI

Selepas solat maghrib dan isya’ kami dibenarkan untuk makan di luar hotel. Banyak kedai dan gerai berhampiran. Aku dan keluarga, Geng Masjid An Naim dan 3 peserta lain memulakan langkah jalan-jalan cari makan. Agak jauh juga kami berjalan untuk mencari menu dan gerai yang sesuai dengan selera dan nafsu masing-masing. Setelah penat berjalan kami bertanyakan restoran muslim yang bagus. Seorang wanita bertudung yang Nampak baik hati menyarankan agar kami ke Restoran Arini dihujung jalan. Ternyata restoran itu agak besar dan selesa. Hujan mula turun dan kami mula menempah makanan.

Kami cuba memesan makanan Thai yang popular iaitu Tom Yam dan Siakap Tiga Rasa. Lagi pun makan malam ini adalah untuk meraikan Harijadi anak aku yang ke tiga – Abdullah Qardhawi yang sudah pun berusia 12 tahun pada 25.11.2010 yang lalu. Tarikhnya betul-betul ketika kami nak bertolak ke program explorasi ini. Jadi kami mencadangkan supaya majlis keraian dibuat di Pattani sahaja. Kalau nak dibandingkan dengan perkhidmatan dan kualiti rasa, nampaknya di Malaysia lebih baik lagi.

Walaupun ramai pelanggan yang datang tetapi pelayannya Cuma dua orang sahaja. Pesanan yang dibuat agak lama dan menimbulkan keresahan dikalangan pelanggan yang datang. Bermacam-macam cerita yang kami bualkan hingga dah kehabisan tajuk.
Akhirnya juadah yang dipesan pun tiba dan suasana menjadi senyap kerana masing-masing memberikan tumpuan dalam setiap suapan. Semuanya makan dengan penuh selera kerana kelaparan dan penatian yang berpanjangan.

JURUS MUAY THAI DAN URUTAN SIAM

Menurut En Wan Abd Rahman ada 3 orang rakannya yang turut bermalam dihotel tempat kami menginap – Hotel My Garden – baru tamat kelas mengurut dan mendapat sijil kelayakan. Dia menawarkan separuh harga untuk peserta explorasi lelaki sahaja. Aku rasa bagus juga kalau dapat mempelajari seni urutan Thai yang popular tu. “Sebelum kita bercerita dengan orang lain , elok kalau kita mencuba dan merasai pengalaman yang menarik itu dulu” kata seorang teman aku yang memang suka berurut.

Malam itu ada enam orang peserta lelaki menempah untuk sesi khas. Aku adalah peserta pertama bersama dengan Cikgu Syukri. Berbagai-bagai jurus dan teknik yang digunakan. Pendek kata semua sendi jari, lengan, siku,lutut dan kaki digunakan untuk memastikan perjalanan darah terus lancar. Sambil mengurut mereka berbual-bual dengan sesama mereka tentang isu semasa di Pattani dan umat Islam di rantau Melayu. Antara nama yang selalu disebut ialah nama Anwar Ibrahim ( sekarang Dato’ Seri ) sebagai seorang pemimpin pemersatu umat yang gigih dan aktif pada zaman mudanya bersama pemuda-pemuda membangunkan umat Islam di nusantara.

Nampaknya mereka ni pun bukan calang-calang orang. Mungkin aktivis gerakan Islam yang terlibat dalam mana-mana pertubuhan di sini. Aku tengok cara dia mengurut pun Nampak berhemah dan tertib sekali. Aku dengar kalau pergi rumah-rumah urut siam mereka akan buka baju dan kain semua sekali. Ada yang berani buat?

Sesekali terdengar suara Cikgu Syukri menahan sakit. Mungkin teknik Muay thai yang digunakan oleh tukang urut tersebut menyebabkan ada tulang sendi yang bersilang-silang. Nasib baik badan aku agak kurus dan mudah diuruskan. Kalau saiz xxxl mungkin lebih mencabar lagi. Sebenarnya aku bukan jenis orang yang suka berurut.Cuma aku suka member peluang kepada diri aku sendiri mempelajari ilmu-ilmu dan merasai pengalaman baru. Sekurang-kurangnya aku dapat mempelajari teknik-teknik baru .

MAKAN PAGI BERSAMA ARTIS


Semasa kami tiba di sebuah restoran berhampiran dengan pejabat Majlis Agama Islam Pattani, kami bertemu dengan van yang membawa artis In Team dan Unic. Khabarnya mereka ada konsert di sini. Aku pun ada melihat beberapa poster dan banner di sekitar Pattani tentang konsert tersebut. Beberapa orang peserta mengambil kesempatan untuk bergambar dan bersalam-salaman. Aku Cuma sempat melambai hai..hai..by..by… kerana ketika aku sampai mereka sudah berada dalam van dan bersiap untuk berangkat balik.

Aku rasa restoren ini agak popular kerana ramai orang yang datang membeli. Sepanjang pemerhatian aku orang sini memang suka makan nasi waktu pagi.macam orang disebelah Kelantan dan Terengganu juga. Macam-macam aneka lauk dan kuih muih telah terhidang. Ada juga yang memesan roti canai. Macam di Malaysia juga berbagai roti canai ada seperti roti telur dan roti pisang. Tapi roti bikinan mamak Malaysia jugak power.

MASJID KRU-SE PATTANI

Ketika kami tiba dimasjid ini tidak ada orang yang datang bertamu. Sekeliling masjid penuh dengan air kerana semalaman hujan turun berterusan. Masjid kru-se ( dipanggil Krisik ) yang berusia hampir 500 tahun itu kini berada di tepi lebuh raya Yala – Pattani . Jalan untuk masuk ke kawasan masjid dikawal oleh tentera.Tentera dalam bahasa Thai disebut Ta-han. Mereka mendirikan pos kawalan dan beberapa halangan dijalan masuk tetapi tidak ada pemeriksaan kenderaan dilakukan.
Kami terus mengambil wudhuk dan menunaikan solat sunat dhuha. Tidak lama kemudian empat orang askar Thailand yang bersenjatakan m16 datang ke pagar masjid. Mereka bercakap-cakap dengan pemandu van kami. Mungkin mereka bertanya tentang tujuan kedatangan kami.

Menurut En Wan Abdul Rahman, “masjid ini amat besar maknanya kepada ABIM dan perjuangan dakwah di rantau Melayu ini. kalau orang ABIM pergi Pattani tidak singgah ke Masjid Krisik ni kira tak sahlah.Macam pergi jedah Tak singgah Mekah. Disinilah bermulanya gerakan dakwah di selatan Thai yang dipelopori oleh ramai aktivis gerakan Islam”.

Satu ketika dahulu Krisek ialah ibu kota Kerajaan Pattani. Apabila berlaku perebutan kuasa antara pihak-pihak yang berkepentingan ,kerajaan thailand mengharamkan penggunaan masjid ini.

Apabila ABIM ditubuhkan, pimpinannya dengan kerjasama YMAT telah membersihkan dan menghidupkan semula masjid ini. Masjid ini dijadikan sebagai pusat perkembangan Islam dan semangat Islam disemarakkan.

Kewujudan masjid ini bersebelahan dengan kubur seorang Budha.Ia dipercayai adik beradik dengan abangnya yang Beragama Islam. Adiknya yang beragama Budha telah mengeluarkan sumpahan yang kononnya jika ia tidak mahu balik ke China masjid ini tidak akan siap. Lagenda ini dipercayai oleh masyarakat tempatan.

Ramai tokoh-tokoh penting gerakan Islam di sini yang mempunyai pertalian yang erat dengan mantan-mantan pimpinan ABIM terutamanya Anwar Ibrahim (Kini Dato’ Seri ) . Namanya masih disebut-sebut oleh mereka kerana legasi yang ditinggalkan sebagai tanda solidariti yang erat dalam gerakan dakwah. Kebanyakannya pernah mengikuti program-program latihan dan tarbiyyah semasa menuntut di luar Negara.

TRAGEDI PEMBUNUHAN DI MASJID KRU-SE


Pada tahun 2008 sekumpulan belia Islam mengadakan program tamrin di masjid ini. Mereka hanya melakukan aktiviti biasa untuk memantapkan fikrah perjuangan dan melatih kepimpinan anak-anak muda dalam bidang dakwah. Tetapi maklumat yang diterima oleh pihak tentara Thai mereka sedang berkomplot untuk pakatan pembebasan . Akhirnya satu serangan tentera besar-besaran telah dilancarkan. Mereka diserang bertubi-tubi dengan berbagai-bagai senjata ringan dan berat. Kesan-kesan tembakan peluru masih dapat dilihat didinding-dinding masjid walaupun ada yang telah ditampal dengan simen.
Akhirnya semua 60 orang mereka tewas dan terkorban. Mereka dikepung selama 7 jam.

Menurut ceritanya, kebanyakan dari jenazah mereka mati dibunuh didalam masjid.Anehnya kematian mereka kerana tembakan didahi! Kejadian ini menimbulkan banyak persoalan dan spekulasi mereka mengatakan mungkin komando jihad yang bersama mereka itu adalah talibarut yang bersekongkol dengan tentera Thai. Ini kerana tidak ada tentera yang berani masuk ke dalam masjid ketika serangan dilakukan. 40 orang dimakamkan di Songkla dalam satu kawasan yang dipanggil makam syuhada’.

BERSAMBUNG.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan