Isnin, 9 Mei 2011

Rasuah : Sejauh Masyarakat kita Faham dan Sedar


Assalamualaikum wrt wbt

Memang lama sungguh wak tak menulis. Kebetulan banyak program yang perlu dihadiri dan dikendalikan. Tenaga kerja pulak terhad. Masa yang ada tetap sama. 24 jam juga.TApi kalau dapat 28 jam pun belum tentu kerja akan beres! Banyak urusan kena buat sendiri.

Kali ini wak nak kongsi pengalaman wak ketika mengendalikan program bersama pelbagai jenis manusia. Tajuk yang wak sentuh ialah berkenaan dengan amanah dan integriti. Ketika wak tanya :

"apa pandangan mereka terhadap kakitangan yang diberikan tugas untuk membeli barang keperluan pejabat@ organisasi tempat mereka bekerja kemudian dia menaikkan harga belian@ 'mark up' sedikit harga. Apa pandangan anda?

Sebahagian peserta menjawab : Tidak boleh kerana kami telah diberi gaji untuk menjalankan kerja tersebut. sebahagian lagi menjawab : Boleh dengan pelbagai alasan yang diberikan. antaranya, Boleh, jika dengan persetujuan majikan@bos, boleh, jika mark up sikit untuk kos pengurusan, boleh jika tidak berlebihan dan ada juga yang menjawab : Cari duit lebih!

Apabila diajukan beberapa data dari laporan Audit negara berkenaan dengan salah urus tadbir setiap tahun, mereka akhirnya sedar dan setuju. Apa yang mereka buat itu adalah perbuatan yang tidak baik@ haram hukumnya!Dalam bahasa mudah mereka terjebak dengan rasuah!

Wak tak heran jika hari ini kita disajikan oleh media dengan pelbagai cerita salah laku rasuah oleh pegawai-pegawai tinggi kerajaan. Mereka mungkin telah 'diasuh' oleh pemimpin atasan mereka2 orang politik yang beranggapan perkara itu adalah normal dan biasa. Mereka kata :"kalau aku tak sapu, nanti orang lain yang sapu"! dalam UMNO ia dipanggil 'politik wang'.Jika ada kes begitu, biasanya akan diselesaikan diperingkat dalaman sahaja. dengan bahasa yang lebih lunak ia bisanya dianggap kesalahan kecil sahaja.Beberapa hari kemudian ia akan dilupakan.


Jadi sebelum ia menjadi barah yang parah marilah kita sama-sama mendidik umat supaya sedar tentang bahaya penyakit RASUAH! Amaran dari Ar Rasul SAW : pemberi dan penerima sama2 ke neraka!

Wak Juragan - dah taubat..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan