Sabtu, 22 Mei 2010

Feqh Daulah Dibicarakan

Diatas meja tulis ada sekeping kad jemputan. Wak tengok dari logo dikepala kad ada logo JAIS. Rupanya undangan menghadiri kelas pengajian berkitab di Rumah YAB Dato’ Menteri Besar. Kitab yang dibedah ialah Kitab Feqh Daulah karangan Prof. Dr Yusof Al Qaradawi.

Ulama’ yang diundang untuk mengupas kitab tersebut ialah YBhg. Dato’ Hashim Yahya, mantan Mufti Wilayah Persekutuan dan Pensyarah di Universiti Malaya. Wak rasa teringin nak ikut serta kelas tersebut. Sebabnya, Wak pun diminta oleh Nazir Masjid An Naim untuk mengupas kitab tersebut.

Setakat ni dah siri yang ke 4. Al hamdulillah ada yang mendengar. Tapi wak rasa penerangan yang wak beri tak cukup mantap. Wak perlukan idea baru untuk menerang dan menjelaskan idea gagasan negara yang diinginkan oleh umat dengan teknik dan bahasa yang lebih mudah.

Wak ajak dua orang pembantu wak untuk turut serta dalam majlis ilmu tersebut. Ketika kami sampai imam baru dirakaat pertama. Wak tengok ramai yang hadir berkopiah putih. Ada juga yang bersongkok hitam.Tapi tidak ada yang bersongkok tinggi. Orang-orang Besar Daerah dan pegawai kerajaan pun ramai yang hadir tapi tak ramai YB yang kelihatan. Mungkin sebok dengan urusan rakyat dikawasan.

Dato’ Hashim tidak hadir dan diganti dengan Ustaz Roslan Muhammad. Pengerusi memanggilnya dengan gelar Doktor. Mungkin dah selesai PHD agaknya. Setiap peserta dibekalkan dengan buku Feqh Daulah terjemahan Dr Juanda Jaya( sekarang menjadi Muti Negeri Perlis ). Wak pun ada bawa kitab tersebut tetapi terjemahan Ustaz Arsil Ibrahim. Menurut Dr Roslan, dia dah baca buku Feq Daulah terbitan ABIM sejak 1998. Dia kita penterjemahnya lebih fokus. Wak punya terbitan syarikat Blue T. Entahlah. Wak pun tak sempat nak buat perbandingan.

Dr Roslan mengupas kitab tersebut dengan kupasan yang lebih menyeluruh. Bagi pendengar yang dah biasa mengikuti seminar dan membaca buku berat seperti ini tidak ada masalah. Agak susah juga bagi murid yang tidak membaca kitab tersebut terlebih dahulu. Wak tengok ramai yang tak fokus pada kitab tetapi lebih selesa memasang telinga sahaja. Yang lebih fokus mungkin kena memejam-mejamkan mata sambil mengangguk-angguk tanda setuju.Tidak seperti Tok Guru Pondok yang mengupas sebaris demi sebaris.Selembar demi selembar. Kadang-kadang baris ayat Quran dan hadis yang kurang jelas pun dapat dibetulkan.

Sebelum jam 9.00 Tuanguru sudah mula mendarat. Ramai yang nampak segar dan menggerak-gerakkan badan. Penat belajar lah katakan. Yang hebatnya, tidak ramai ( baca : tiada ) dikalangan mereka yang membawa buku nota atau pen untuk mencatat. Ini membuktikan bahawa mereka memang mempunyai daya ingatan dan daya serapan yang baik dan hebat. Atau mungkin memang mereka jenis pelajar yang malas membawa buku ke kelas. Entahlah. Mereka hadir pun dah kira cukup baik sangat tu.Jauh lagilah nampaknya nak tegak daulah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan