Khamis, 13 Mei 2010

VIVA Palestine

Shah Alam, 8 Mei 2010 - MAPIM ( Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia ) telah menganjurkan KONVOI NASIONAL membantu rakyat Palestin dan Gaza. Program bermula pukul 5.00 petang iaitu selepas Solat asar di Masjid Negeri. Pada pukul 4.00 petang Wak menerima mesej dari Setiausaha Agung ABIM untuk menjadi wakil ABIM dalam majlis Pidato Palestin. Kebetulan Wak memang nak ke Shah Alam untuk menghadiri Program Palestin juga. Tapi program itu selepas Isya’ di Stadium Malawati, Shah Alam.

Ketika Wak sampai di masjid, jamaah telah selesai solat asar. Jadi wak solat bersama anak dan isteri di aras bawah. Ketika itu pameran berkenaan palestin diadakan diruang legar masjid. Kelihatan anak-anak muda berkerumun melihat-lihat foto dan berita yang dipaparkan. Kedengaran suara orang berpidato diberanda masjid berkenaan isu palestin. Suaranya seperti orang muda. Mahasiswa universiti agaknya.

Selepas Solat wak cuba meninjau-ninjau keadaan program yang sedang berjalan. Wak tengok tidak ada orang yang mendengar pidato itu. Pengunjung hanya leka memerhatikan barang pameran sambil berjalan berlegar-legar dikawasan masjid. Dalam hati wak tertanya-tanya juga..mencabar juga kalau aku nak kena bagi ceramah dalam keadaan pendengar yang sangat santai dan tidak diurus dengan baik. Setelah aku membuat risikan, Rupanya, lokasi ceramah bukan di situ tetapi di dalam dewan utama. Dan pidato itu pun tamat kerana diarah masuk ke dalam dewan utama.

Didalam dewan kelihatan tetamu telah memenuhi sebahagian dewan. Dibahagian hadapan, kelihatan video berkenaan perjuangan rakyat Palestin menentang kezaliman Israel sedang ditayangkan. Wak mengambil tempat dibahagiaan depan sebelah kanan. Wak sebenarnya tidak kenal semua yang hadir.Bahkan penganjurnya pun wak tak kenal. Wak sengaja memakai baju rasmi yang ada nama supaya mudah pihak penganjur mengesan. Memang betul, selepas beberapa minit, seorang lelaki mempersilakan wak untuk duduk di sofa pentas sebaris dengan wakil-wakil pertubuhan yang diundang khas.

Wak difahamkan bahawa rombongan konvoi ini datang dari wilayah timur, wilayah utara, wilayah tengah dan wilayah selatan. Mereka datang sejak awal pagi dengan menaiki bas dan kereta. Bakinya adalah masyarakat Islam yang tinggal dikawasan lembah Klang dan yang sama waktu dengannya.

Antara pemimpin pertubuhan yang diundang untuk berucap ialah Hj Nik Yusoff Nik Ismail ,Yang Dipertua IMAN ( Integrated Muslim Association Network ) Negeri Selangor, Sdr Mustafa Kamil Ayob ( Wak tak pasti NGO yang diwakilinya – NGO baru agaknya ), Cikgu Azmi Pengerusi TERAS PENGUPAYAAN MELAYU, Ustazah Datin Aminah Zakaria ( SALIMAH TERAS ). Mereka ini semua adalah mantan pimpinan ABIM. Yang lain Wak tak kenal. Ada juga pemidato dari selatan yang penampilannya seperti orang Ahli Bait. Wak Cuma ingat nama keluarganya Al Saggaf.Pidatonya hebat, berapi dan berkobar-kobar seperti berada di medan jihad.

Sementara itu, Pengarah Program Ustaz Mustafa Mansur menerangkan objektif program Konvoi ini dan Projek Kapal Frotilla yang akan dihantar ke Palestin. Frotilla dalam bahasa Itali bermakna kapal-kalal kecil. Penganjur projek ini mensasarkan 20 buah kapal muatan barangan seperti simen, ubat-ubatan dan makanan.Mereka juga telah membeli sebuah kapal penumpang untuk pertemuan pemimpin-pemimpin Islam bersidang sebelum dihantar ke Palestin. Kapal ini dibawa dari berbagai negara Eropah, Turki dan Asia.

Wak memang tidak membuat sebarang persiapan untuk pidato ini. Idea persiapannya, wak akan mendengar apa yang disampaikan oleh para pemidato yang terdahulu dan wak akan tambahkan apa yang belum disebutkan. Al Hamdulilah semua pemidato telah menyampaikan semua cerita sejarah dan teks Al Quran berkenaan dengan isu Al Quds dan Al Aqsa dengan baik sekali. Slogan Khaibar! Khaibar! Ya Yahud, Jaisyu Muhammad Saufa Ya’ud ( Ingatlah tragedi Khaibar wahai Orang Yahudi! Tentera Muhammad akan kembali lagi) diulang-ulang bersama para hadirin.

Tiba giliran wak untuk tampil ke rostrum dan masa yang diberikan hanya lima minit sahaja. Wak rasa idea lama BOKOT produk Israel dan Syarikat-syarikat yang ada kaitan dengan Yahudi masih relevan dan perlu disemarakkan semula. Strategi boikot ini perlu dilaksanakan secara konsisten dan berpilih. Contohnya bulan Mei ini kita boikot Telefon Nokia. Maka semua orang yang menyokong kempen ini hendaklah menukar segera telefon bimbitnya segera kepada produk lain tanpa alasan.titik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan