Isnin, 10 Jun 2013

Kisah Seorang Kiyai Muda

Selepas solat zohor dan asar secara jamak takdim, aku buang-buang cakap dengan beberapa orang yang juga peserta Daoroh. Aku berkenalan dengan seorang lelaki yang menamakan dirinya sebagai Imron. gayanya bersahaja. berjubah putih dan berkopiah putih.Watak gayanya dia seorang yang ramah dan mudah mesra. Dia memperkenalkan dirinya sebagai seorang guru Tahfiz Al Quran di Berunai. Berasal dari Lumajang, Jawa Timur. Tapi lenggok bahasanya tidak seperti orang Jawa. Rupanya keturunannya bercampur antara Jawa dan Madura.

Kami berbual berbagai-bagai topik dari keadaan cuaca yang dingin di Karangpandan hingga isu umat Islam di rantau Melayu. topik paling menarik minatnya ialah tentang pendidikan Al Quran. Beliau mengaku berasal dari aliran bukan agama tetapi sejak Sekolah Dasar ( SD ) ia memang berminat dengan pengajian Islam. Selepas SMA, beliau menghabiskan masa untuk mengaji Al Quran sekaligus menghafaz Al Quran. Kerana minat yang mendalam beliau dapat menempuh segala cabaran dan dugaan belajar yang sangat berat. Al hamdulillah kini beliau telah menjadi seorang hafiz dan mengabdi diri menjadi pendidik umat dalam bidang bacaan dan hafazan Al Quran.

Belliau kini sedang membangun maahad Tahfiz Al Quran di tanah kelahirannya, Lumajang. Azamnya untuk melahirkan setiap rumah ada ahli yang hafiz Al Quran hampir menjadi kenyataan. Ideanya sangat sederhana sekali. Tetapi hingga kini beliau telah berjaya membangun modul dan teknik hafazan yang mudah. Beliau mendakwa seluruh kakitangan ofisnya telah mula menghafaz Al Quran termasuk jaga pintu dan tukang kebun. Hebat sekali ini orang. Bahkan di desanya, beliau mendakwa, seorang nenek berusia 70 tahun juga telah berjaya menghafaz 2 juz A Quran.

Ceritanya yang penuh semangat benar-benar merangsang semangat kami. Sebagai pengenalan kami diminta membaca beberapa potong ayat Al Quran untuk tujuan semakan. Bacaan pertama, surah Al Fatehah. Boleh dikatakan semua yang mendengar ceritanya ada kesilapan dalam sebutan makhraj huruf. Sedangkan teman2 yang hadir semua adalah hafiz dan kiyai-kiyai pondok.

Beberapa kali aku mengulang bacaan yang masih tidak kena dengan kehendaknnya. Bahkan teman perjalananku Ustaz Abdullah pun terpaksa melihat cermin muka untuk mengenalpasti duduk kesilapan bacaanya. Tetapi semua itu tidak mengurangi semangat kami untuk terus mendalami bacaan Al Quran.

Sedang kami rancak berbual, hidangan pun sampai. Menu yang sederhana, ayam goreng dengan daun betik rebus. Sambal cili merah disediakan untuk mengurangi rasa pahit daun betik. selepas suapan pertama aku sudah dapat merasakan nikmat kelazatan menu yang dihidangkan. Bukan kerana aku lapar sangat tetapi memang adunan bumbunya cukup dan pas sekali...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan