Selasa, 11 Jun 2013

Kembara Ilmu Bermula

AWALNYA MALAM DISINI

Selepas asar peserta semakin ramai yang tiba dari berbagai penjuru kota dan pelusuk desa. Kebanyakan menunggang speda motor. Menjelang maghrib ada lebih kurang 70 orang peserta yang solat maghrib sama-sama di Masjid An Nur. Aku diberitahu bahawa kompleks dakwah ini adalah milik Yayasan Al Irsyad. Ia mengandungi asrama penginapan, ruang makan terbuka, masjid dan ruang parkir yang luas. Sekelilingnya adalah sawah padi. Kebetulan ketika ini adalah musim membajak tanah dan petak-petak sawah penuh dengan air yang akan memaparkan lukisan alam yang unik dan menarik.

waktu maghrib di sini terasa awal sebab perbezaan waktu dengan Malaysia diundur sejam. Waktu Maghrib di sini sekitar jam 5.30 petang. Menjelang jam 6.00 keadaan telah menjadi gelap. Diwaktu senja permandanganya sangat menarik. Di sebelah arah pergunungan kelihatan  Gunung Lawu yang diselimuti awan putih yang tebal. Kadang-kadang kelihatan kegagahan gunung terpaku kemas dimuka bumi dan kadang sirna dibalik awan dan kabus yang terus berarak silih berganti. Awal sungguh waktu malam di sini.

PEMBUKAAN DAOROH

Selepas Isya' sekitar jam 8.30 malam, majlis pembukaan dimulakan. Kelihatan di pentas beberapa orang Arab yang menjadi rakan kongsi penganjuran dauroh dan beberapa panitia tempatan. Hanya seorang yang aku kenal iaitu mudir Maahad Tahfiz Isy karima iaitu Us Shihab. Seorang hafiz Al Quran dan masih muda belia lagi. Aku kira usianya sekitar 40-an atau kurang lagi.

Seorang wakil Lembaga Dakwah Arab Saudi yang aku tak ingat namanya, berkerusi roda dan dibantu oleh seorang pembantu berkulit hitam. Dia memulakan bicara alu-aluan dalam bahasa Arab. Kelihatannya peserta yang hadir memahami isi ucapan yang disampaikan. Rupa-rupanya memang peserta yang hadir adalah dari kalangan guru-guru pondok atau kiyai-kiyai pesantren. Nasib baik teman yang bawa memang boleh berbahasa Arab. Kalau tidak alamat meloponglah jawabnya.

Untuk catatan, program Dauroh ini adalah anjuran Dewan Dakwah Islamiyyah Indonesia dengan  kerjasama Maahad Isy Karima dan Lembaga Dakwah Arab Saudi. Begitulah perjalanan dakwah di Dauroh ini bermula.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan