Selasa, 11 Jun 2013

Kembara Ilmu di Luar Kelas

TEMAN DARI SYURKATI

Di dalam kamar tidur aku ditempatkan bersama 2 orang guru dari  Maahada Tahfiz Syurkati. yang tawaduk. Dua orang guru muda yang juga hafiz Al Quran Pertama kali mendengar nama maahad terasa agak janggal kerana tidak seperti nama-nama yang biasa. Rupa-rupanya nama unik itu diambil dari nama salah seorang pendiri maahad  iaitu Syiekh Syurkati,seorang warga Sudan. Memang namanya sangat asing dan mudah diingat dan menarik perhatian orang. sama seperti nama Isy karima yang bermaksud hiduplah dengan kemuliaan. memang jarang dibuat orang meberi nama sekolah dengan panggilan yang anih seperti ini tetapi keanihannya itu menarik minat orang untuk ambil tahu dan menoleh pandang. keren lah.

Kami bertaaruf dan berbual-bual tentang diri masing-masing, berkongsi pengalaman dan pengetahuan terutama berkaitan ilmu, pendidikan dan perkembangan dakwah di rantau nusantara. Dengan bantuan teknologi moden - internet - segalanya berada dihujung jari. Masing-masing mempunyai banyak maklumat yang ingin dikongsikan dan perbincangan semakin menarik. Tanpa sedar jam sudah menunjukkan 1.00 pagi ( WIB ). Kalau di Malaysia dah jam 2.00 pagi. Kerana subuh di sini awal, sekitar jam 4.30 pagi kami semua pun tidur kerana esok pagi ada kuliah subuh

SOLAT SUBUH SALAFI

Oleh kerana dikalangan kami ramai guru tahfiz maka solat subuhnya agak panjang. Surah pilihannya adalah surah-surah yang jarang dibaca oleh jamaah biasa. aku mengkuti dan sempat menikmati bacaan imam yang sungguh merdu dan mengasyikkan. Ada beberapa perkara yang diamalkan dalam solat pengikut salafi. Pertama mereka memilih untuk tidak membaca basmalah. Maknanya  lafaz jaharnya bermula dengan al hamdulillah....Kedua mereka tidak membaca doa qunut. Ketiganya selepas solat masing-masing berzikir sendiri dan senyap. ada yang terus bangkit dan membuat urusan masing-masing.

Satu lagi perkara yang biasa diamalkan ialah kelaziman mereka memastikan saf betul-betul rapat. mereka akan memastikan kaki mereka bersentuhan antara satu sama lain. Kadang-kadang kedudukan kaki mereka seperti terkangkang kerana nak memastikan sentuhan tapak kaki dengan ahli jamaah yang lain. Bagi aku, perkara ini bukanlah asing kerana masa aku belajar di Mesir dulu, ramai juga pengikut-pengikut salafi melakukan perkara yang sama.Namun, apa yang mereka amalkan ini adalah lahir dari ilmu yang mereka pelajari dan keyakinan diri mereka pegang. ianya bukanlah perkara besar atau asas yang perlu dipertikai dan dijadikan pokok perbalahan dikalangan umat.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan