Selasa, 5 Oktober 2010

Seminar Pemikiran Islam : Membedah Visi Dakwah Wali Songo



Pada 3 Julai 2010 ( Ahad ) yang lalu Wak bersama teman-teman dari NGO Islam Selangor telah berjaya menganjurkan satu Program Seminar Pemikiran Islam : Membedah Visi Dakwah Walisongo. Program ini dianjurkan bersama Dewan Dakwah Islamiyyah Indonesia
( DDII )Cabang Province Jawa timur.

Sebagai penganjur bersama Wak rasa agak sukar juga pada mulanya untuk menjayakan program yang bersifat antarabangsa. Inilah pengalaman pertama Wak mengkoordinasi program bersama pertubuhan diluar Malaysia. Nasib baik Wak ada pengalaman sikit berprogram bersama rakan-rakan dari negara jiran semasa belajar di Mesir dahulu.

Pada mulanya program ini hampir ditunda kerana kesukaran untuk mendapatkan peserta dan rakan penaja. Namun hasil usaha gigih YDP IMAN dan teman-teman seperjuangan yang terus memberikan sokongan akhirnya program ini dapat dilaksanakan dengan jayanya.



Program ini pada mulanya hanyalah satu program ringkas dan kecil sahaja namun rakan dakwah kami DDII yang memang mempunyai rangkaian dakwah yang cukup luas telah menggerakkan jentera mereka. Semua pimpinan dan sukarelawan daie mereka diseluruh pelusuk JATIM telah dijemput hadir.

Program yang sepatutnya diadakan di Kompleks Haji terpaksa dipindahkan ke Gedung Dakwah Al Hilal. Dewan ini baru sahaja siap dan prasarananya juga agak terbatas. Cuaca agak panas dan kipas hanya ada 2 ditengah syiling dewan. Kami difahamkan dewan ini baru pertama kali digunakan untuk program seminar ini.Nasib baik sistem pembesar
suaranya sangat baik dan dapat menyembunyikan kelemahan-kelemahan yang ada.

Semoga program yang amat baik ini dapat diteruskan dan dikongsikan bersama rakan-rakan dan semua masyarakat Islam di Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan