Selasa, 5 Oktober 2010

Peminta Sedekah Di Makam Wali

Kebanyakan Makam-makam Walisongo yang Wak kunjungi penuh dengan pengunjung. Mereka datang dari berbagai lokasi yang jauh dan dekat. Mereka datang berbondong-bondong dengan iringan seorang ketua / guru agama yang akan membimbing bacaan tahlil dan zikir. Kebanyakannya mereka suka berdoa dan membacakan puisi burdah karangan Al busiri yang terkenal itu dihadapan makam.


Jarang kita dapat melihat fenomena ini di Malaysia bahkan di Mesir. walaupun orang mesir begitu menghormati para alim ulama' terutamanya dari aliran tasauf tapi Wak tak pernah nampak pengunjung yang bertali arus siang dan malam berziarah orang yang telah mati.

Tentunya ini adalah salah satu petunjuk Allah kepada hamba-hambanya yang telah banyak berkorban untuk berdakwah meningkatkan dan mengembangkan syariat Allah dimuka bumi ini khususnya di negeri yang agama asalnya adalah anemisme dan Hindu yang sangat kental .



Cuma apa yang Wak ingin kongsikan di sini ialah tentang panorama peminta sedekah yang begitu ramai dan seperti menjadikan meminta sedekah sebagai kerjaya mereka. Walaupun amalan bersedekah sangat digalakkan tetapi Wak rasa perbuatan mereka ini tentunya tidak disenangi oleh para penghuni makam itu sendiri.



Pada mulanya Wak nak beri juga tapi takut kena serbu oleh teman-teman mereka yang lain jadi wak lebih selesa memasukkan kedalam peti amal yang banyak tersedia dikawasan makam dan masjid.



Wak juga turut memuji para peniaga yang begitu rajin dan ramah mengajak kami berkunjung ke gerai mereka untuk melihat-lihat barang dangan mereka. Tanpa rasa bosan dan segan mereka terus menyapa setiap pengunjung yang datang.



Dalam hati Wak doakan semoga mereka terus sukses - Sunan MZ

Tiada ulasan:

Catat Ulasan